Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Indiska har bantat butiksnätet – så många enheter stängdes i fjol

Publicerad: 17 maj 2021, 09:03

Foto: Daniel Norman

Indiska stängde 20 butiker förra året. ”Vi var 65 butiker – nu är vi 45 och jag har väldigt svårt att se att vi kommer tillbaka till 65 igen”, säger vd Karin Lindahl.


Ämnen i artikeln:

HeminredningModeIndiskaCorona

Läs mer: Kartläggning kedja för kedja: Så många butiker har modehandlarna lagt ner under pandemin

I början av mars förra året pekade mycket på att Indiska skulle vara lönsamt under 2020.

– Den 10 mars var allt bra. Den 11 mars förbjöds allmänna sammankomster och vi tappade 50 procent av försäljningen över en natt, säger Karin Lindahl i en intervju med Tidningen Näringslivet.

Efter en tuff vår såg det något bättre ut under sommaren.

Starten på hösten var ok för Indiska, innan andra vågen slog till.

– Andra vågen var värre än den första eftersom den slog till mitt i hjärtat av vår största försäljningsperiod. November och december ger oss bufferten inför den sämsta perioden då vi är bleka, fattiga och inte har något särskilt incitament att handla kläder.

Under hela pandemin har försäljningen i genomsnitt legat 50 procent lägre än normalt, berättar Karin Lindahl för tidningen.

Under förra året stängde Indiska 20 av sina fysiska butiker. Det handlar om 13 i Sverige, två i Finland och fem i Norge.

Runt 50 personer som arbetar i butiksledet har sagts upp, samt ett fåtal vid huvudkontoret.

Samtidigt satsar Indiska online. Redan innan pandemin var en ny e-handelsplattform på plats. Bolaget säljer i dag sina produkter hos bland annat Zalando.

– Det är nästan lika mycket försäljning som kommer därifrån som från vår egen e-handel. Zalando når 14 marknader i Europa och största marknaden är Tyskland som står för ungefär 50 procent.

25 procent av den totala försäljningen sker online i dag, berättar Karin Lindahl.

Nu vill Indiska satsa på fler marknader utanför Europa, bland annat Kina och Indien.

– Indiska i Indien – är det som att sälja vikingamössor på Drottninggatan? Utifrån våra kundundersökningar tror vi att det fungerar. Vi kommer att trycka mer på vårt indiska arv än vad vi gör i Sverige, men också mer på det skandinaviska, säger Karin Lindahl.

Om tre år tror hon att 50 procent av försäljningen sker online och att en större andel än i dag kommer från andra länder.

Däremot tror hon inte på någon butiksexpansion.

– Vi var 65 butiker – nu är vi 45 och jag har väldigt svårt att se att vi kommer tillbaka till 65 igen. De som har försvunnit är borta för gott, säger Karin Lindahl till Tidningen Näringslivet.

Läs mer: Indiskas vd efter mötet med ministern: ”Verkar medveten om att situationen är akut”

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News