Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Hit vill finska kedjan – när den intar Sverige: ”Uppfyller kriterierna”

Publicerad: 5 januari 2022, 09:53

Finska Motonet ska etablera sig i Sverige. Första varuhuset öppnar i slutet av nästa år.

Motonet planerat att öppna tio varuhus i Sverige, med start i slutet av 2023. Handelsområdet Birsta utanför Sundsval är ett av de områden som den finska kedjan kikar på.


LÄS MER: Vd:n om hur Motonet ska bli en vinnare i Sverige: ”Ingen i Norden har samma utbud”

– Vi tittar på på lite större svenska städer och Sundsvall uppfyller de kriterierna med cirka 100 000 invånare. Sedan är handelsområdet i Birsta väletablerat och ett av de största i Sverige, säger Motonets vd Toni Stigzelius till Sundsvalls Tidning. 

Han bekräftar för tidningen att orten finns med på listan över tänkbara etableringsorter för Motonet. 

Det var i september som Market kunde berätta att den finska kedjan kliver in i Sverige. Med sitt breda sortiment utmanar Motonet aktörer som Biltema, Jula och Mekonomen men även till viss del XXL. 

– Vår plan är att det första varuhuset i Sverige kommer att öppna i slutet av 2023. Inledningsvis tänker vi öppna cirka tio nya varuhus. Men vi ser att det finns utrymme för betydligt fler då den svenska marknaden är större än den finska, säger Toni Stigzelius till Sundsvalls Tidning. 

På listan över tänkbara etableringar finns som sagt var Sundsvall och Birsta med. 

Toni Stigzelius har själv erfarenhet att handelsplatsen sedan tiden inom Stadium och XXL. 

– Jag känner väl till Birsta. Jag var med på öppningen av XXL-varuhuset i handelsområdet och har besökt Stadium ett antal gånger i min dåvarande tjänst.

Motonet söker lokaler som är 4 000-5 000 kvadratmeter stora. Någon konkret läge att öppna på i Sundsvall har kedjan inte hittat ännu. 

– Nej, så långt har vi inte kommit. Men vi är i kontakt med fastighetsägare och undersöker de möjligheter som finns. Vi har ännu inte fattat något beslut i vilken svensk stad som vår expansion börjar.

LÄS MER: Stort intresse för att leda finska kedjans intåg i Sverige – 250 personer har sökt jobbet

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev