Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Här är Hemköps nya koncept – ljust och med industriell känsla

Publicerad: 25 mars 2021, 14:31

Foto: Johan Alp

Hemköp satsar på ett nytt och varmare butikskoncept. Kedjans vd är nöjd med den nya designen. ”Upplevelsen är varm och välkomnande”, säger Simone Margulies.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorButikskonceptHemköp

Hemköps etablerade i oktober förra året en butik i snabbväxande stadsdelen Rosendal i Uppsala och den har utseendemässigt fått ett annat uttryck än kedjans övriga snart 200 butiker.

Nu har Hemköps ledning alltså fattat beslut om att introducera konceptet.

– Butiken har ett ljust trä för en känsla av natur och hållbarhet i kombination med klarlackad metall som ger en industriell känsla. Träet är ljust och typiskt för den skandinaviska stilen och till det adderar vi en färg- och kakelpalett för en varm och välkomnande upplevelse, säger vd Simone Margulies till dagligvaruhandelns nyhetstidning Dagligvarunytt.

Hemköp Rosendal har 1 200 kvadratmeter säljyta och nya konceptet går som en röd tråd genom hela butiken.

Inredningen i form av det ljusa träet och skyltarna sticker ut enligt butikschefen Käth Pyyhtiä.

– Butiken är verkligen jättefräsch och jag mina 20 kollegor har bara mötts av positiva kommentarer.

Färgsättningen för de olika avdelningarna på Hemköp Rosendal är för övrigt också ny.
Och bredden på gavlarna har förändrats för att bland annat stärka det visuella intrycket.

– Du får som besökare en mycket bättre överblick av vad butiken har att erbjuda, säger Käth Pyyhtiä.

BILDSPEL: Här är Hemköps nya koncept.

Hemköp Sjöbergshallen i Sollentuna norr om Stockholm nyöppnade i slutet av februari efter att ha varit stängd i drygt ett år på grund av flytt till en ny lokal i en nybyggd fastighet i centrumet.

Även den handlarägda butiken har fått nya konceptet.

– Jag har fått vara med och påverkat i processen för min butik och är otroligt nöjd över slutresultatet, säger Hans Roosmark om den stora omgörningen.

Nu har nya Hemköp Sjöbergshallen samma moderna inventarier och skyltar, bilder på mat för att skapa en hemtrevlig känsla, och kakel.

– Sådana detaljer skapar ofta helheten.

Superlativerna är många – från besökare till branschexperter.

– Kunderna säger ”fasen så fint det är här” och en person som är expert på dagligvaruhandel kom in och sa ”din Hemköp är den fräschaste som finns”, berättar Hans Roosmark.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News