Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Här är danska kedjans plan för Sverige: ”Kontrakten undertecknade”

Publicerad: 28 juli 2022, 13:55

Danska Thansen har ett stort sortiment inom bilar, cyklar, motorcyklar, camping och marin.

Foto: Pressbild

Nu förbereder en dansk kedja sitt intåg i Sverige, som startar i Helsingborg lagom till Black friday. ”Vi ser inte att det finns en jämförbar och direkt motsvarande konkurrent i Sverige” säger koncernens kedjechef.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritid

Kedjan, som har 85 butiker i Danmark och 40 butiker i Norge, säljer allt ifrån motorfordonsutrustning till tält. Nu ska man expandera till Sverige, berättar man i ett pressmeddelande. 

Det handlar om Thansen, som har allt klart för att öppna sin första butik i Väla i Helsingborg i höst.

– Vi har skapat en plan och tagit det första spadtaget. Våra första lokationer är på plats och kontrakten undertecknade, säger Kim Clausen som utsetts till kedjechef för Sverige. 

LÄS MER: Här är orterna där Thansen vill öppna – ”Omkring 20 möjliga platser” 

Han räknar med att öppna 30 Thansenbutiker under de första fem åren.

– Vi letar naturligtvis efter helt rätt placeringar och vill ha bra grannar runt oss. Lyckas det så når vi de 30 butikerna på fem år. Ja, på sikt går vi kanske om både Danmark och Norge, säger Kim Clausen.

LÄS MER: Här bevisar Ica Maxi att de kan sälja annat än mat: ”Vågade investera och förnya” 

Att gå in på den svenska marknaden är ett ”naturligt steg”, enligt Bent Jensen som är vd för Thansens ägarbolag T. Hansen-gruppen:

– Marknaden är stor och vi ser en enorm potential för vår typ av verksamhet.

LÄS MER: Nya vd:n om trenden i sporthandeln: ”Naturligt att e-handeln dämpats” 

Koncernens kedjechef Alija Konjaric förklarar att tidpunkten är ”helt rätt”. Thansen gick in på den norska marknaden 2017.  

– Vi har fått många positiva erfarenheter av vår expansion i Norge och anser att det finns stora möjligheter för just vårt koncept. Vi ser inte heller att det finns en jämförbar och direkt motsvarande konkurrent i Sverige och förväntar oss därför att snabbt kunna fylla ett tomrum på marknaden, säger Alija Konjaric.

LÄS MER: Silly season i sporthandeln – okända jätten har värvat ihop ett miljardlag  

Monika Nilsson Lysell

Reporter

monika.nilsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Sport och fritid

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev