Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Elgigantens nya citybutiker – här är konceptet och planen

Publicerad: 22 februari 2018, 10:08

Elgiganten ligger i startgroparna för ett butiksformat för cityhandeln. ”Nu fyller vi ett glapp”, säger vd Niclas Eriksson.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikButikskonceptElgiganten

Trycket från urbaniseringen, nya kundbehov en allt mer hektisk vardag förändrar handelsmönstren.

Det ska Elgiganten möta genom ett nytt butikskoncept för stadskärnor och gallerior i större städer.

De befintliga Elgiganten Phonehouse-butikerna, som formades efter kedjornas samgående hösten 2014, är inriktade på mobiltelefoni, abonnemang, tillbehör och bärbara produkter. Butikerna är 40-65 kvadratmeter stora och ligger i stadskärnor och gallerior.

BILDSPEL. Så här ser det nya butikskonceptet ut. Samtliga bilder är från testbutiken i Oslo.

Det nya citykonceptet ska erbjuda ett större sortiment, med produkter från alla kategorier.

Citykonceptet, som är ett nordiskt koncept inom Elkjøp-koncernen, testas i dag på två håll: I centrala Oslo och vid Strøget i centrala Köpenhamn.

– Vi provkör för att se hur det tas emot och vad kunderna behöver, för att kunna utvärdera och se hur vi ska styra utformningen och storleken, säger Niclas Eriksson.

Läs mer: Ikeas citysuccé: ”Sålt lika många kök som i ett medelstort varuhus”

MÖTER NYA HANDELSMÖNSTER. ”Vi vill bli mer tillgängliga”, säger Niclas Eriksson.

Under lång tid har butikerna i stadskärnorna pressats av externhandeln. Vad kommer era citybutiker att få för påverkan på kundströmmarna?
– Absolut en tydlig påverkan. Vi vill bli mer tillgängliga, allt fler människor i storstäder vill handla och arbeta där man bor. Det här är en viktig satsning för oss, Elgiganten ska komma ännu närmare kunderna.

Ungefär hur stora planeras citybutikerna att bli?
– Butikerna kommer att vara 500-1 250 kvadratmeter. Konceptet är mer förtätat än varuhusens och sortimentet anpassas till mindre ytor för att klara högre hyror och omkostnader i stadskärnorna.

Läs mer: ÖoB lanserar nytt citykoncept nästa år: ”Vi slutförhandlar om lägen”

Hur stort kommer sortimentet att vara i citybutikerna?
– Målbilden är att visa ungefär 60 procent av utbudet jämfört med en fullstor butik, men erbjuda hela sortimentet via nätet. Sortimentet i citybutikerna anpassas också till en storstadspublik.

– Den urbana kunden är ständigt på språng och kommer gärna in och gör snabba inköp som hörlurar, mobiltelefoner och andra bärbara, ”mindre” produkter. I framtiden ser vi också ett växande behov av ett bredare sortiment med större produktkategorier som hushållsprodukter. Då krävs en något större butiksyta än våra small box-butiker har i dag.

Finns det inte en risk att det nya citykonceptet «krockar» med Elgiganten Phonehouse-butikerna?
– Nej, jag ser ingen risk för det. Vi fortsätter att jobba med stormarknader tillsammans med de mindre mobilbutikerna, det nya konceptet blir en hybrid som fyller glappet mellan dem.

Är det nya citykonceptet enbart tänkt för storstäderna?
– Ja, i huvudsak för storstäderna. Vi ser framför oss två till fyra citybutiker i centrala Stockholm i ett första steg, sedan är också Göteborg och Malmö intressanta.

Förhandlar ni om butikslägen?
– Ja, vi förhandlar om konkreta lägen.

Hur ser tidsplanen ut?
– Om allt går som planerat öppnar de första citybutikerna under 2019-2020.

Läs mer: Experten: ”Ikea överväger citykoncept i stor skala”

Cityhandeln allt hetare

Det är inte bara Elgiganten som utvecklar nya citykoncept för att möta trenderna, nya format utvecklas också hos bland andra:

■ Ö&B
■ Dollarstore
■ Ikea

”En stark e-handel skapar kundflöden”

En av Elgigantens tankar med det nya citykonceptet är att ännu tydligare koppla ihop fysisk handel med nätet. ”Det måste finnas en balans mellan de fysiska butikerna och vår nätbutik. Men vi ser att varuhus i centrala områden mycket väl kan agera skyltfönster där man kanske går in och spontankikar, men sedan väljer att handla på nätet. Kundernas handelsmönster och beteende ligger till grund för hur vi utvecklar vårt butiksnät”, säger Niclas Eriksson.

Serviceavdelning i citykonceptet

Dagens kunder har, menar Niclas Eriksson, ett stort behov av att få snabb hjälp med sina trasiga produkter. ”Kunderna kommer i allt högre grad in med trasiga mobiltelefoner och surfplattor som de behöver snabb hjälp med att få lagade. Inte många klarar sig utan sin mobiltelefon i dag. Det kommer vi att ta hänsyn till i vårt nya citykoncept med en egen serviceavdelning där man kan komma in med sin trasiga mobilskärm före lunch och sedan hämta upp den när man är på väg hem från jobbet”, säger han.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News