Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Dogmans butikssatsning fortsätter – sex nya etableringar klara

Publicerad: 26 augusti 2020, 13:27

Grossisten Dogman fortsätter att satsa på egna butiker och har tecknat avtal om att öppna ytterligare sex stycken. ”Vi kan allt sedan första etableringen konstatera att vårt erbjudande har tagits emot väl och skalar därför nu upp”, säger vd Pierre Olofsson.


Ämnen i artikeln:

Expansion

Läs mer: Dogman fortsätter att satsa på egna butiker – tar över Djurens center i Örebro

Dogman går emot strömmen och fortsätter att satsa på den fysiska verksamheten.

Nu har de tecknat avtal om att öppna upp sex nya butiker, fem i Sverige och en i Norge.

Öppningarna kommer ske med början i oktober 2020. Med de nya butikerna går grossisten från sju till tretton egna butiker.

– När vi startade vår första butik så testade vi våra idéer med att möta hundägaren på ett lite nyare sätt genom att i butiken ha en samlingsyta där hundägare kan mötas, två år senare kan vi konstatera succén för konceptet och siktar nu på att erbjuda vår butiksupplevelse till flera städer, säger vd Pierre Olofsson i ett pressmeddelande.

De nya butikerna kommer att öppna från Malmö i söder till Trondheim i norr och har en total yta på 4 700 kvadratmeter.

De enskilda butikerna kommer att variera mellan 650 till 1000 kvadratmeter.

– Kvadratmeter, sortiment och aktivitetsytor. I våra butiker hittar man Dogmans hela sortiment och genom stora butiksytor jobbar vi varumärkesdrivet med breda sortiment inom foder. Med aktivitetsytan i butiken bjuder vi inte till en större upplevelse än att bara handla. Inget är i sig unikt men vår kombination av de olika delarna blir unik.

Varumärket har ett produktsortiment på omkring 7 5000 artiklar, inklusive produkter för häst och ryttare. Pierre Olofsson säger att det har varit en framgångsfaktor för företaget att få ut hela sortimentet i samma butik.

– Dogman är ett starkt varumärke i Sverige och Norge och vi kan allt sedan första etableringen konstatera att vårt erbjudande har tagits emot väl och skalar därför nu upp samma butikslösning i flera städer.

Pierre Olofsson säger att den största skillnaden mellan att öppna en butik i Norge och Sverige är hur handelsplatserna är uppbyggda.

– I Sverige har nästan alla städer en handelsplats där detaljister har en egen parkering och entré, i Norge är varken egen entré på handelsplatser eller stora parkeringar så vanligt förekommande. Man blir helt enkelt en del av ett större köpcentrum eller galleria och med mindre butiksyta än i Sverige. Lägg därtill att man i Norge får sälja desto mera i veckan då det på söndagarna hålls stängt.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Expansion

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News