Få hela storyn
Starta din prenumeration
Etablering
Publicerad: 27 januari 2022, 06:03
Coop storsatsar på lågpris i nya konceptet Xtra som 2022 ska finnas på drygt 70 platser.
Coop tar upp kampen i lågprishandeln i Sverige. I år siktar nya kedjan Xtra på att ha drygt 70 butiker. ”Pris är viktigast för många hushåll”, säger vd Marie Nygren.
Lågpristrenden är stark och därför startar Coop lågpriskonceptet Xtra för att möta konkurrensen från expansiva kedjor som Willys Hemma, Willys och Lidl.
Planen är att drygt 70 bostadsnärabutiker ska konverteras i år.
– Vi har lyssnat på kunder och medlemmar och pris är viktigast för många av dem, säger Marie Nygren till dagligvaruhandelns affärstidning Dagligvarunytt om den stora satsningen.
Coop Syd kommer i ett första skede att ställa om 20 av sina 112 butiker till Xtra.
– Vi behöver bli starkare på pris på vissa platser, säger vd Martin Runquist till Dagligvarunytt.
LÄS MER OM COOPS PRISOFFENSIV HOS DAGLIGVARUNYTT: