Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Zalando sträcker ut en hand till svenska butiker – får ansluta sig gratis

Publicerad: 15 juni 2020, 12:11

Zalando vill ge stöd i coronakrisen och låter svenska, fysiska butiker ansluta sig gratis till deras plattform.


Ämnen i artikeln:

ModeZalandoMarknadsplatsCorona

Läs mer: Zalando står stadigt i krisen – nu bjuder de in kollegorna under sitt paraply

Zalando lanserade sitt så kallade connected retail-program 2016 i Tyskland.

Det innebär att butiker ansluter sitt lager till Zalandos plattform och når 32 miljoner aktiva kunder i Europa. Genom anslutningen får butiken även del av Zalandos onlineinnehåll, betaltjänster och kundservice.

– I vår bransch har de fysiska butikerna drabbats hårdast av coronapandemins effekter, säger Kenneth Melchior, direktör för norra Europa.

Genom att låta svenska butiker ansluta sig gratis till programmet vill nätjätten hjälpa företagen genom krisen samtidigt som de i sin tur breddar sitt utbud.

– Bredare och lokala sortiment skickas från svenska detaljhandlare direkt till kunder i Sverige och runtom i Europa. Den svenska marknaden är särskilt relevant för Zalando, vilket är anledningen till att Sverige är en av de första marknaderna där vi lanserar vårt connected retail-program, säger Kenneth Melchoir.

Zalando har dessutom bestämt sig för att slopa provisionsavgiften  fram till 2021.

Sedan coronakrisens utbrott har Zalando förbättrat återförsäljarnas synlighet på plattformen med dedikerade kampanjer.

Även aktörer i Polen och Spanien bjuds nu in till programmet.

Sedan tidigare har även Nederländerna varit del av connected retail-programmet. I Tyskland och Nederländerna har  1800 fysiska butiker varit med och levererat upp till 41 000 orders per dag.

Marie Hillblom

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News