Digitala handelsplatser
Wesc stänger de egna butikerna – större fokus online: ”Framtiden”
Publicerad: 27 november 2019, 15:27
Foto: Andreas Heneborn
Wesc stänger sina två konceptbutiker, den ena i Stockholm och den andra i New York. I stället riktas fokus på försäljning online och hos återförsäljare.
– E-handeln har under de senaste åren ökat, till stor del tack vare stora aktörer i branschen som till exempel Amazon och Alibaba. E-handel kommer att vara framtiden för detaljhandeln, eftersom nästan all tillväxt nu sker i den digitala sfären. Wesc kommer att fokusera på den egna e-handeln samt växa med våra starka, globala detalj- och e-handelspartners, säger vd Joseph Janus i en kommentar.
Butiken i New York stänger redan nu i december och den i Stockholm i slutet av januari nästa år.
Försäljningen i dem utgör i dag drygt tio procent av Wescs totala omsättning. Genom avvecklingen räknar bolaget med att spara sju miljoner kronor per år.
Wesc har sett att försäljningen hos återförsäljare i USA ökat. Nu ska insatser göra för att få fart på den i Europa också samt på den globala e-handeln.
I dag är e-handeln i USA utlicensierad. Men från och med februari kommer Wesc att ta kontrollen över den igen.
Bolaget skriver i pressmeddelandet att avvecklingen av butikerna kommer att leda till att produktsortimentet minskar.