Digitala handelsplatser
Tolv miljoner fysiska etiketter ska väck – ett steg mot klimatsmartare returer
Publicerad: 20 november 2019, 13:26
Foto: Andreas Fransholm
Postnord vill göra returhanteringen mer klimatsmart. I ett samarbete med Kids Brand Store testas det hur returetiketterna kan bli mer digitala.
E-handeln växer och med det rutererna. De kan bli en riktig miljöbov.
I ett samarbete med Kids Brand Store testar Postnord att digitalisera de fysiska returetiketterna.
– Årligen skrivs det ut miljontals returetiketter som skickas med paket för att kunna användas om en vara ska returneras. Nu kan vi eliminera åtminstone det slöseriet, säger Saman Haiani, ansvarig för digitala parternskapslösningar hos Postnord.
I stället för att varje försändelse förses med returetiketter får kunden en QR-kod skickad till sig.
Den kan sedan användas för att, hos ett ombud, skriva ut en fraktsedel när returen ska skickas.
– Returhantering har länge varit ett eftersatt område hos mer eller mindre alla e-handlare. I samarbete med Postnord vill vi nu göra det smidigare att returnera en vara och samtidigt minska vår miljöpåverkan. Här är minskad returgrad A och O men att slippa skriva ut returetiketter i onödan är en viktig del som vi gärna förpassar till historien tillsammans med våra kunder, säger Kids Brand Stores vd Mikael Arnåsen.
Postnord hoppas kunna rulla ut lösningen brett 2020 vilket skulle göra att cirka 12,5 miljoner returetiketter skulle kunna ersättas.