Digitala handelsplatser
Systembolaget öppnar separat hämtstation för e-handel: ”Underlätta för kunden”
Publicerad: 6 december 2018, 10:33
Systembolaget utvecklar sitt erbjudande. På måndag öppnar en ny utlämningsstation för e-handel. ”Vi vill underlätta för kunderna som väljer att hämta i butik”, säger Åsa Zettergren, affärsutvecklare e-handel.
Läs mer: Systembolagets vd: Viktigt att göra ett toppjobb även i digitala kanaler
Utlämningsstationen pilottestas vid butiken i Bromma Blocks i Stockholm. Den har en egen ingång, med intilliggande lastzon, men går också att nå via en entré vid kassalinjen i den ordinarie Systembolaget-butiken.
– Man kan likna det vid en förbutik. Onlineförsäljningen ökar hos oss, liksom hos övrig detaljhandel, och vi vill att kunderna ska kunna handla online och hämta sina varor enkelt och smidigt utan att behöva gå in i butiken, säger Åsa Zettergren till Market.
Nätbeställningarna plockas i Systembolagets depå och levereras direkt till den 30 kvadratmeter stora utlämningsstationen.
I utlämningen kan kunderna, förutom att hämta sina order, även göra reklamationer och återköp samt köpa presentförpackningar. I övrigt finns inga varor i anslutning till utlämningen.
– Vi vill inte att kunden ska handla mer än den hade tänkt. Planerade köp på nätet som hämtas utanför butikslokalen kan motverka impulsköp, vilket rimmar väl med vårat uppdrag, säger Åsa Zettergren.
Utlämningsstationen öppnar nu på måndag och utvärderingen inleds direkt.
– Det blir ett aktivt test där butiksmedarbetarna ska fånga upp kundinsikter. Därefter ska vi utvärdera och eventuellt skruva på konceptet på plats i Bromma innan vi rullar ut det i större skala, säger Åsa Zettergren.
Läs mer: Så bromsar en växande e-handel Systembolagets framfart: ”Påverkar ytor”