Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Svenskarnas krav för att sluta returnera: Digitala verktyg för att hitta rätt

Publicerad: 11 juni 2020, 13:12

Fler digitala verktyg som hjälp för att hitta rätt storlek skulle få svenskarna att returnera mindre. Det visar en ny undersökning från Best Transport. ”Det kan göra stor skillnad”, säger vd Niklas Knight.


Ämnen i artikeln:

E-handelReturer

43 procent av svenskarna har returnerat en vara som de beställt online det senaste året.

Det visar undersökningen som Ipsos genomfört på uppdrag av Best Transport.

Kvinnor returnerar mer än män och det är framför allt de under 50 år som utnyttjar möjligheten.

Det som främst skulle få svenskarna att returnera mindre är ett digitalt verktyg som hjälper dem att hitta rätt storlek när de e-handlar.

35 procent säger att det skulle få dem att dra ned på det.

– Osäkerhetsmoln kring varors passform eller storlek kan enkelt skingras genom bättre digitala mätverktyg, något som svenskarna också efterfrågar, säger Niklas Knight.

Högre kostnader för returer (22 procent) eller att fler fysiska showroom finns tillgängliga (21 procent) är andra åtgärder som skulle få svenskarna att dra ner på returer.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelReturer

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev