Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Svenskarna rekordhandlade produkter online – samtidigt sjönk totala konsumtionen

Publicerad: 3 februari 2021, 08:59

Foto: Getty Images

Totalt sett spenderade svenskarna mindre pengar online förra året, främst på grund av att det i princip inte köptes några resor. Det visar nya siffror från Nets. Inköpen av produkter ökade emellertid till rekordnivåer.


Ämnen i artikeln:

E-handel

– Det är en omvälvande och historisk förändring på grund av pandemin. Svenskarnas totala spendering minskar för första gången samtidigt som fler än någonsin handlar på nätet, säger Nets e-handelsexpert Patrik Müller i en kommentar.

För första gången sedan Nets började mäta svenskarna konsumenternas konsumtion online 2007 sjönk den totala summan som spenderades förra året.

2019 spenderades historiska 310 miljarder kronor på nätköp, förra året var konsumetionen nere i 215 miljarder kronor.

Förklaringen till tappet är att svenskarna knappt köpte några resor under förra året. Den kategorin är störst av alla och står för hälften av den totala konsumtionen.

Under 2020 köptes flygbiljetter, charter, hotell och annan transport för blygsamma 31,4 miljarder kronor. Året innan var motsvarande siffra 144 miljarder kronor.

Samtidigt nådde inköpen av produkter nya höjder. Där slogs 2019 siffror mer råge, skriver Nets i ett pressmeddelande.

Konsumtionen ökade från 116 miljarder kronor till drygt 150 miljarder kronor.

Patrik Müller, Nets e-handelsexpert.

Kategorin tjänster minskade även under fjolåret, från 50 miljarder kronor 2019 till 33 miljarder kronor 2020. I den kategorin ingår köp av biljetter till evenemang där merparten fått ställas in som en följd av pandemin.

– Den största förändringen är ändå hur svenskarnas handelsmönster förändrats på grund pandemin. Digitaliseringen som redan var stark har fått sig en stor skjuts framåt och har förändrat konsumentbeteendet. När vi kan resa liksom gå på evenemang som vanligt igen kommer dessa kategorier att återhämta sig, samtidigt som vi lär fortsätta handla produkter på nätet i samma utsträckning, fortsätter Patrik Müller.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev