Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Svenska lyxvarumärket gör entré på den kinesiska marknaden – blir tillgängligt för en miljard kunder

Publicerad: 12 oktober 2022, 07:47

Nu kommer en miljard kinesiska konsumenter att kunna handla Filippa K via internet.

Det svenska modehuset Filippa K har gjort entré på den kinesiska marknaden. Lanseringen görs genom att ansluta sig till Tmall, som är Alibabas e-handelsplattform i Kina med över en miljard användare.

Ämnen i artikeln:

E-handelStrategiVarumärken

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Filippa K, som är ett svenskt varumärke specialiserat på premiumkläder, ansluter sig till kinesiska e-handelsplattformen Tmall. Detta låter man meddela i ett pressmeddelande under onsdagsmorgonen.

Tmall är Alibabas plattform för e-handel och har över en miljard användare, därmed rankas man som världens största e-handelsmarknad.

Efterfrågan på skandinaviskt mode och design, med dess höga kvalitet och ofta starka hållbarhetsprofil, är stor bland kinesiska konsumenter.

Lanseringen är en del av modehusets tillväxtresa i Kina, som Filippa K:s vd Rikard Frost hoppas ska kunna tillfredställa de kinesiska konsumenterna.

– Skandinaviska kunder har älskar Filippa K i många år, därför är jag exalterad över att introducera varumärket i Kina i år. Modehuset har en unik position inom high-end mode, där man erbjuder ett distinkt skandinavisk designperspektiv som grundar sig i hållbarhet. Jag hoppas att de kinesiska konsumenterna kommer att uppskatta detta lika mycket som oss, säger han i pressmeddelandet.

Filippa K:s designer definieras av lättsam minimalism som lyfter enkelheten inom mode. Varumärket arbetar även mycket med hållbarhet, via varsam och genomtänkt konsumtion, något som genomsyrar hela modehusets DNA.

Mei Chen är Alibabas chef för mode- och lyxvarumärken i regionerna Nordeuropa, USA och Storbritannien. Han välkomnar Filippa K:s entré på Tmall med dessa ord:

– Den kinesiska marknaden erbjuder stor potential för skandinaviska klädmärken, det finns en stor efterfrågan av tidlös skandinavisk designkvalitet med en hållbarhetsprofil, kvaliteter som Filippa K uppfyller. Genom att sammankoppla märken som Filippa K med över en miljard kunder hjälper Tmall företag i deras internationella tillväxtstrategi.

 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev