Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Skohandlarna kan inte vänta längre – genomför mässa: ”Måste ha något att sälja”

Publicerad: 11 juni 2020, 08:02

Foto: Shutterstock

ANWR planerar att hålla sin inköpsmässa i augusti och samla kring 150 personer från skobranschen – trots corona. ”Vi måste för att ha något att sälja”, säger Jan Smeds, vd för ANWR Norden.


Läs mer: Pressad skohandel håller sig flytande: ”Kommande månader är kritiska”

Två gånger per år arrangerar ANWR inköpsmässa för sina 90 svenska medlemsbutiker inom skobranschen. 60-70 utställare bjuds in för att visa kommande säsongs skoutbud och skohandlare lägger sina beställningar.

Inbjudan till höstens mässa i Skohuset i Nacka har gått ut.

– Vi är sena och har dragit på det, säger Jan Smeds och pekar på coronapandemin.

Men nu kan han konstatera att intresset ser ut att motsvara det normala och att mässan kommer att genomföras – om inga förändringar i smittläge och smittskyddsrestriktioner sker.

Direktiv har gått ut som uppmanar till att undvika folksamlingar med över 50 personer, för att minska smittspridningen.

Ändå bjuder ni in till mässa?
– Vi följer lagen, säger Jan Smeds och menar att smittspridningsåtgärder kommer att följas, att man fortsätter följa utvecklingen och är beredd på justeringar om så krävs.

Dessutom framhåller Jan Smeds att 50 personer aldrig kommer att vara på samma plats under mässa, som genomförs den 24 augusti i två stora byggnader.

– Vi kommer inte vara 50 personer på samma yta, säger Jan Smeds och förklarar att ett digert arbete med bokningsschemat krävs inför varje mässa – så även i år.

Tillgång till handsprit, annat skydd och uppmaningar till avstånd kommer att finnas.

– Vi måste anpassa oss och alla är lite försiktiga – det är fullt förståeligt, säger Jans Smeds.

Enligt uppgift är skohandlarna positiva till mässan.

– Alla vi pratat med säger att de kommer, utom ett par, säger Jan Smeds.

Bland utställarna räknar han med att ett 50-tal kommer att delta.

– Vissa får inte komma fast de vill. På något vis måste vi ha en tillställning för att ha något att sälja.

Jan Smeds, vd för ANWR.

Vi är en bransch som har en framförhållning på ett halvår, säger Jan Smeds och menar att ledtiderna är långa och förändringar i körschemat ger omedelbart problem ända in i tillverkningsledet.

Att enbart exponera utbud digitalt för branschen menar Jan Smeds inte är ett tillräckligt alternativ.

– Handlarna vill få känna på produkterna. Det är svårt att köpa på en bild, säger han och menar att mässan därför behövs.

– Vi måste jobba för framtiden.

Häromdagen stod det också klart att Stockholm Fashion Week kommer att genomföras den 26-28 augusti – men i ett helt digitalt format.

– Det känns otroligt spännande, säger Catarina Midby, generalsekreterare för Swedish Fashion Association, till Habit.

Marie Hillblom

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News