Digitala handelsplatser
Så mycket växte e-handeln i augusti: ”Vi ser att oron för viruset har avtagit”
Publicerad: 30 september 2020, 05:27
Foto: Shutterstock
E-handeln växte med 25 procent i augusti, visar E-barometern från Postnord. ”Vi ser att konsumenternas oro för viruset har avtagit”, säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
E-handeln växte med 25 procent i augusti, sett utifrån konsumenterna egna uppskattningar.
Det visar E-barometer som Postnord tar fram i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI.
Andelen svenskar som e-handlade under månaden låg kvar på samma nivå som i juli, 77 procent. Däremot spenderade de som handlade mer pengar.
– Vi ser att konsumenternas oro för viruset har avtagit, vilket lett till att man gjort en något mindre andel av sina köp på nätet jämfört med tidigare månader under våren och sommaren, säger Carl-Fredrik Teder i en kommentar.
Flest konsumenter handlade skönhet och hälsa (41 procent), följt av kläder skor (36 procent). Den kategori som ökade mest var dagligvaror. Där var siffran fem procent högre än i fjol, 17 procent av konsumenterna angav att de handlat dagligvaror på nätet under augusti.
Postnord konstaterar i rapporten att det kommer signaler om ökad smitta i Sverige och runt om i Europa.
Därav väljer de att hålla fast vid den höjda helårsprognosen om en tillväxt på 33 procent.
– Vi, liksom branschen i stort, inser att pandemin kommer att fortsätta påverka e-handeln. Att tillväxten i augusti är stillsammare går i linje med den prognos vi har satt, som både utgår från de här siffrorna och de vi såg under kvartal två, säger säger Carl-Fredrik Teder.