Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Rekordoptimism inom svensk e-handel: ”Branschen är i toppform”

Publicerad: 5 februari 2021, 11:08

Det är stark medvind i svensk e-handel – Pricerunners e-handlarindex visar en rekordhög framtidstro. ”Många företag tjänar mer pengar än någonsin tidigare”, säger vd Nicklas Storåkers.


Ämnen i artikeln:

E-handelPricerunner

Läs mer: Lista: E-handelns vinnare och förlorare – de tjänar bäst och blöder mest

Pricerunners E-handlarindex  uppgår till rekordsiffran 71,0 – en kraftig ökning jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Mätningen, som genomförs kvartalsvis med hjälp av Kantar Sifo, tar tempen på svensk e-handel genom att ställa frågor om hur handlarna upplever försäljningstendensen, nuläget och framtidstron. I den senaste rundan har 86 svenska nätbutiker svarat.

Nu visar mätningen en rekordhögt index – och förklaringen är en stigande framtidsoptimism.

– Svensk e-handel är i toppform och många företag tjänar mer pengar än någonsin tidigare. I genomsnitt ökade e-handelsindustrin sin omsättning med 36 procent enligt vår undersökning, säger Nicklas Storåkers, vd Pricerunner, och fortsätter:

– Corona har inneburit ett e-handeln tagit stora marknadsandelar från den fysiska handeln. Det är tydligt att nätbutikerna bedömer att e-handeln kommer kvarstå på en högre nivå även efter pandemin.

Branschen väntar sig nya rekord under 2021.

Hälften av alla e-handlare i undersökningen förväntar sig att öka försäljningen med minst 20 procent i år, och en av fyra tror på en tillväxt med mer än 40 procent.

E-handelsföretagen förväntar sig en ökad försäljning med i snitt 28 procent under 2021.

Mätningen visar vidare:

■ Närmare fyra av tio e-handlare uppger att deras försäljning förra året ökade med över 40 procent.
■ Under fjolårets sista kvartal var det främst de mindre nätbutikerna som fick en extra skjuts framåt.
■ Sex av tio nätbutiker uppger att deras lönsamhet har blivit bättre eller mycket bättre jämfört med samma period 2019.
■ Sju av tio nätbutiker upplever att deras försäljning fram till jul var bättre jämfört med 2019.
■ Varannan nätbutik upplever att Black Friday/Black Week gick bättre jämfört med 2019.
■ Den starka försäljningen bäddar, menar Pricerunner, för nästa steg – en ökad lönsamhet.

– Vi ser ett ökat fokus på lönsamhet i år. I vår undersökning har 35 procent av e-handlarna angett att de vill ”öka lönsamheten” som högsta prioritet. 2021 är året då allt fler börjar överväga en börsintroduktion, säger Nicklas Storåkers.

Om mätningen

■ Undersökningen genomfördes online 11-20 januari 2021 och utförs av Kantar Sifo på uppdrag av Pricerunner. Undersökningen besvarades av 86 e-handlare.
■ Pricerunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs bland ett urval av Pricerunners 7 100 butiker. 
■  Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e- handlarnas upplevelse av:
■ Tendensen, bedömningen av hur onlineförsäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.
■ Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs i dag.
■ Framtidstron, bedömningen av hur onlineförsäljningen kommer att utvecklas under de kommande tolv månaderna.
■ E-handlarindex presenteras kvartalsvis.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

E-handelPricerunner

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev