Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Per Sigvardssons agenda: Så ska han få XXL att öka farten

Publicerad: 6 mars 2019, 10:38

I går drog Per Sigvardsson igång jobbet som ny Sverigechef för XXL. Här är hans tankar om konkurrensen i branschen, den största utmaningen och det viktigaste han tar med sig från Top-Toy.


Läs mer: Market avslöjar – här är XXL:s nya Sverigechef: ”Jag ser en enorm potential”

Det gick inte många dagar från att Per Sigvardsson avslutade sina åtaganden på Top-Toy:s huvudkontor i Köpenhamn till att han kontaktades av XXL.

– Vi har haft en dialog sedan början av februari. Jag blev kontaktad via ett rekryteringsföretag och det blev en ”upp-speedad” variant eftersom vd-posten var vakant efter att Janicke Blomsnes valt att lämna.

Per Sigvardsson arbetade till slutet av januari med att avsluta hos Top-Toy.

– Jag är helt klar där och har varit ledig under februari. Det var välbehövligt efter en enormt intensiv och krävande tid hos Top-Toy.

”Jag ser konkurrenterna som ´sportiga H&M´”

Hur gick tankarna när du fick erbjudandet från XXL?
– Jag tvekade aldrig. För mig har alltid XXL varit ett starkt varumärke inom sportbranschen. Ursprunget påminner mycket om Elkjøp/Elgigantens. Jag känner igen kedjans DNA, det är en lågprisstrategi och en miljö där jag känner mig hemma. Och jag känner också en hel del medarbetare inom XXL. Det var efter att Öyvind Tidemandsen sålt Elkjøp till brittiska Dixons som han startade XXL.

Han kommer nu att arbeta med Stockholm som bas i stället för Köpenhamn.

– Jobbet som Sverigechef för XXL passar mig också av personliga skäl. Jag har under många år haft roller där jag pendlat och rest mellan de nordiska länderna. Det här känns helt rätt eftersom det också ger lite stabilitet på hemmaplan.

Per Sigvardsson ser framför sig att XXL nu kan gå in i en ny, mer stabil period.

– Det blev en del turbulens och lite karusell med olika tillsättningar när Marcus Wibergh lämnade jobbet som Sverigechef våren 2016. Janicke Blomsnes, som funnits hos XXL hela tiden i Sverge, tog över för att stabilisera läget och har gjort ett otroligt bra jobb. Hon har nu lämnat XXL helt, efter 17 år inom företaget, men det finns ingen schism eller hard feelings i detta.

Läs mer: Så lyfte Per Sigvardsson Granngården: ”Tre områden har betytt speciellt mycket”

Hur ser du på läget för XXL i Sverige i dag?
– Kedjan har tappat lite av det momentum man hade i början, efter inbrytningen i Sverige. Sett från mitt kundperspektiv så är XXL den enda kedjan där kunderna hittar allt inom sport. Jag ser konkurrenterna som ”sportiga H&M” och det är viktigt att lyfta fram den skillnaden.

”Det är nog det råaste som jag någonsin gjort inom retail”

Vad står högst på agendan nu i starten?
– Att göra det som var nyckeln när XXL lanserades i Sverige tydligt igen: Att kedjan är en spjutspets inom hårdvara för sport. Det är viktigt att komma tillbaka till det. Nu ska jag ta den tid som behövs för att lära känna organisationen, strategierna och grundstommen, säger Per Sigvardsson och fortsätter:

– XXL är en jättespännande koncern och med rätt åtgärder ser jag ser en enorm potential. Nu ska vi sätta en tydlig strategi för framtiden och ta den position XXL förtjänar.

Vilken ser du som den största utmaningen?
– Jag ser egentligen bara möjligheter! Men vi måste öka fokuset på kunden och jobba med träning och konceptförståelse – och det startar givetvis med mig. Sedan måste vi få tillbaka några av våra kärnvärden med stort sortiment och låga priser, vi har på senare tid fastnat i ”rabatt-träsket” där alla kedjor alltid har 70 procent på allt, känns det som. XXL har lägst kostnader av alla och det ska vara tydligt för kunderna.

– Sedan måste vi bli mycket bättre digitalt. Vi utvecklas i en snabb takt, men vi har digitala konkurrenter som vi skall komma ikapp och på sikt gå om.

Vilken är den viktigaste erfarenheten du tar med dig från Top-Toy?
– Det har varit ett tufft men otroligt lärorikt år på Top-Toy, det var länge sedan jag lärde mig så mycket nya saker. Jag tar med mig den ändringsprocess som vi startade, trots att vi var väldigt snabba ur startblocken så räckte tiden inte till. Det handlar om sence of urgency i kombination med speed. Jag tar med mig hela arbetet som vi gjorde digitalt och den lärdom som vi skapade där. Och jag tar med mig den process som vi skapade runt kundfokus, det är nog det råaste som jag någonsin gjort inom retail.

Läs mer: Elgigantens superstrateg byter bransch

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News