onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Pandemin har lett till ökad tillväxttakt inom e-handeln: ”Accelererar ännu mer”

Publicerad: 14 maj 2020, 05:00

Foto: Shutterstock

Effekterna av coronapandemin gör att tillväxten i e-handeln tar fart igen. Under första kvartalet ökade försäljningen med 16 procent. ”Vi ser att det accelererar ännu mer i april och maj”, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.

Ämnen i artikeln:

HUIPostnordSvensk Digital HandelE-handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Läs mer: Dubbelsmällen kan få e-handelskurvan att vända ner

2019 växte e-handeln med 13 procent.

– När vi publicerade vår årsrapport la vi en prognos som sa att tillväxten skulle landa på elva procent 2020, säger Arne Andersson.

Under andra delen av 2019 upplevde Postnord att tillväxtentakten mattats av.

– Sedan kom covid 19 in och vände upp och ned på allting under senare delen av första kvartalet.

På grund av smittorisken valde fler konsumenter att göra sina inköp online i stället för i fysisk butik.

Enligt E-barometern, som Postnord tar fram i samarbete med HUI Research och Svensk Digitalhandel växte e-handeln i Sverige med 16 procent under första kvartalet, jämfört med samma period i fjol.

Mellan februari och mars steg försäljningen med 32 procent.

– Det är högst troligt att vi får revidera prognosen för 2020, säger Arne Andersson.

70 procent av svenskarna uppger att de e-handlat under den senaste månaden, vilket är två procent högre än i fjol.

– Det var ett rejält tryck i de flesta av branscherna, säger Arne Andersson.

Apoteksbranschen ökade inte oväntat mest online under första kvartalet, med 37 procent. Dagligvaruhandeln växte med 27 procent.

Att allt fler bryr sig om sitt hem när de spenderar mer tid där och drar igång olika projekt syns i tillväxten för både möbler och heminredning samt för byggvaror (23 procent respektive 25 procent).

Läs mer: Postnord levererar rekordmånga paket: ”Rustade för att kunna växla upp”

Arne Andersson, e-handelsrådgivare, Postnord.

Försäljningen av böcker och media sjönk emellertid med två procent. Arne Andersson lyfter fram lättillgängligheten till olika streamingtjänster som en förklaring. Många tillbringar mycket tid hemma just nu och lägger tiden på att titta på serier till exempel, i stället för att läsa en bok.

Försäljningen av barnartiklar och leksaker stod still och stampade, tillväxten var noll procent.

– Där har jag pratat med en stor aktör inom området som bekräftar att de haft det lite tuffare men att det börjar släppa nu i april och maj. Det är en väldigt spretig kategori också med allt från leksaker till bilbarnstolar, säger Arne Andersson.

Postnord tror att den kraftiga tillväxten inom e-handeln kommer att hålla i sig ett tag till.

– Det ser vi på våra volymer av paket. Vi ser att det accelererar ännu mer i april och maj än vad det gjorde i slutet av mars.

Samtidigt är smittorisken fortsatt stor och Folkhälsomyndighetens rekommendation om social distansiering kvarstår.

Med tanke på den utveckling som sker kommer Postnord att släppa e-handelsrapporter mer frekvent fram över. Nästa dyker upp redan om några veckor.

Läs mer: Färsk undersökning från Postnord – färre e-handlade i mars: ”Förväntat sig mer”

Tillväxten bransch per bransch

Kläder och skor: 14 procent
Hemelektronik:  15 procent
Böcker och media: -2 procent
Sport och fritid: 18 procent
Möbler och heminredning: 23 procent
Byggvaror: 25 procent
Barnartiklar och leksaker: 0 procent
Dagligvaror: 27 procent
Apoteksvaror: 37 procent

Källa: E-barometern Q1

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev