Digitala handelsplatser
Pandemin försenade NK:s e-handelssatsning
Publicerad: 1 februari 2022, 14:59
Pandemins utbrott drabbade den fysiska handeln hårt samtidigt som den slog mot NK:s planerade lansering av e-handel. Vid utgången av 2021 fanns endast 10 procent av varuhusets sortiment online.
Under 2017 till 2020 pågick ett förändringsarbete av NK i både Stockholm och Göteborg som skulle stärka varuhusens konkurrenskraft när e-handeln växte kraftigt, skriver Di.
I samband med starten på förändringsarbetet hittade NK också en teknisk lösning för e-handel. När pandemin bröt ut under våren 2020 kunde många detaljhandlare luta sig mot sin e-handel. Men inte NK som lanserade sin e-handel först under hösten samma år.
– Ambitionen var att lanseringen skulle ske våren 2020, men till följd av pandemin fick många av de företag som finns på NK det väldigt tufft ekonomiskt och vi var tvungna att fokusera på annat, säger Bo Wikare som är vd för NK och vice vd i Hufuvdstaden till tidningen.
Enligt honom skulle e-handeln vara en digital spegling av det fysiska varuhuset i Stockholm samtidigt som det syftade till att göra det möjligt att e-handla produkter. Lanseringen av e-handeln skulle ske stegvis och först ut var NK Sport. Bolaget meddelade i ett pressmeddelande att lanseringen sedan skulle fortsätta stegvis under hela 2021. Men vid årets slut fanns endast omkring 10 procent av sortimentet på e-handeln.
– Vi har för närvarande en snabb utveckling av antalet produkter på NK.se. Under 2022 kommer antalet produkter att tredubblas och med kommer andelen produkter att ligga mellan 25 och 30 procent.