Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Ordföranden lämnar när Svensk Digitalhandel stöps om: ”Mycket återstår att göra”

Publicerad: 6 maj 2021, 12:52

Nu är det klart att föreningen Svensk Digitalhandel upplöses och förs in under Svensk Handels paraply. I dag, när beslutet klubbades i styrelsen, presenterades flera förändringar.


Ämnen i artikeln:

E-handelSvensk HandelSvensk DigitalhandelDetaljhandelnOmorganisation

I februari kom nyheten att Svensk Digitalhandel upplöses. I dag träder förändringen i kraft.

De näringslivspolitiska frågorna förs in under Svensk Handel. Övriga delar av verksamheten drivs vidare genom Svensk Handels dotterbolag Svensk Distanshandel som tar över namnet Svensk Digitalhandel.

Föreningen och dess styrelse upplöses, men vissa kommer att fortsätta som ledamöter i dotterbolagets styrelse.

Orförande Freddy Sobin väljer dock att kliva av.

– Vi har gjort och ska fortsätta göra stor skillnad i e-handelssverige. Mycket återstår att göra, inte minst att påverka och driva utvecklingen mot e-handelsleveranser som är mer hållbara ur såväl miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Dessutom blir de näringspolitiska frågorna allt viktigare framöver och där är det nära samarbetet med Svensk Handel helt avgörande för att vi ska nå framgång i påverkansarbetet, säger Freddy Sobin i ett pressmeddelande.

Ordförande blir i stället Malin Winbom, COO på Svensk Handel, som var tf vd för Svensk Digitalhandel 2017-2018.

– Freddy Sobin har gjort betydande insatser för e-handeln i Sverige. Det är med stor ödmjukhet jag tar över ordförandeklubban när han nu lämnar som styrelseordförande i både föreningen och dotterbolaget. Samtidigt känns det väldigt bra att flertalet styrelseledamöter i den tidigare föreningen tar plats i den nya styrelsen. Jag ser fram emot att tillsammans med dem och medarbetarna i bolaget ta verksamheten till nästa nivå, säger Malin Winbom.

Vd Per Ljungberg lovar att mycket kommer att hända inom Svensk Digitalhandel framöver.

– Vi kommer att lansera nya arenor, format och tjänster där vi utgår från framgångsfaktorerna med D-Congress, det vill säga att framgångsrikt föra samman hela ekosystemet inom handeln och därigenom stärka det på bästa sätt. Vårt mål är att utveckla tjänster och forma arenor som bidrar till att Sverige är i världsklass på hållbar innovation inom detaljhandeln, säger Per Ljungberg.

Läs mer: Svensk Digitalhandel läggs ned: ”Branschen blir starkare med en enad röst”

Svensk Digitalhandels nya styrelse

■ Malin Winbom (ordförande, COO Svensk Handel)
■ Linn Tagesson (vice ordförande, medgrundare Babyshop Group).
■ Hans Ohlsson (CEO Ellos Group)
■ Cathrin Folkesson (e-handelschef Apotek Hjärtat)
■ Joakim Eskilsson (Global Head of Customer Service H&M Group)
■ Pauline Grindvall (Grundare och vd My Perfect Day)
■ Ella Stemme (grundare och vd SmartaSaker)
■ Anneli Kansbod (vd Bemz Group)
■ Karin Johansson (vd Svensk Handel).

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News