tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Nytt upplägg – då ska det bli fullsatt på D-Congress: ”Har en bra magkänsla”

Publicerad: 25 januari 2023, 12:22

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

I år tar D-Congress ut svängarna med en halv dag extra. ”Många kommer ändå dit dagen före så vi har höjt ribban”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel – som siktar på fullsatt trots de sämre tiderna.

Ämnen i artikeln:

Svensk HandelPer LjungbergE-handel

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Temat för årets D-Congress är profitable creativity. I en tid av baksmälla för e-handeln och en orolig värld där tidigare sanningar inte alltid verkar stämma ställer det högre krav på just kreativiteten.

Det är ingången som Svensk Handel har inför årets upplaga av D-Congress som äger rum i Göteborg den 8-9 mars.

– Det känns som vi är mitt i prick, temat var också en av slutsatserna från årets upplaga av NRF Big Show, säger Per Ljungberg.

Hittills är 44 talare klara och fler blir det innan schemat är spikat.

Per Ljungberg tycker att årets uppställning är stark rakt igenom, och bland de mer tongivande namnen på talarlistan finns Brian Solis från Salesforce och Jason ”Timbuktu” Diakité.

– Han ska prata om inkludering och varför alla bör behandlas olika – och så avrundar han med en låt.

En av nyheterna i upplägget är att eventet nu är uppdelat på två dagar. Dag två är den traditionella dagen med föreläsningar, den stora utställningen och middag.

Dag ett är en halvdag med talarprogram och välkomstmingel.

– Första dagen är det mycket fokus på ledarskap i förändring som är intressant, inte minst utifrån btc-bolag som har gått igenom en snabb tillväxt. Bland annat ska Maya Delorez grundare Madelene Törnblom diskutera hur man lyckas behålla ett ledarskap när man växer snabb, säger Per Ljungberg.

Under dag två har flera talarpunkter flyttats bort från den stora kongresscenen.

– Vi drar ner tiden i kongresshallen, som ändå fungerar bäst när den är full, och har färre pass under lunchen för att öka mingel och nätverkande.

I år är det också premiär för två nya scener – en poddscen där flera kör live under dagen, bland annat Detaljhandelspodden som ska prata med Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström om marknadsplatser.

– Det blir lite avslappnat med soffor och så. Tanken är att man ska kunna droppa in när som helst, lyssna och sedan gå vidare, säger Per Ljungberg.

Ny är också transformationsscenen där mode och dagligvaror står i fokus.

– Är det någon bransch som är under lupp när det gäller hållbarhet är det fashion. Branschen står inför digitala innovationer, en växande andrahandsmarknad och ett mer inkluderande förhållningssätt.

Trots de oroliga tiderna och den svajiga ekonomiska utvecklingen siktar Per Ljungberg på fullt hus.

– Vi har kommit en bra bit på väg och har 750 anmälda. Vi vet att det alltid rasar in anmälningar sista dagarna innan. Prognosen är 2 200 deltagare och som intresset är nu kan det bli 2 500. Jag har en bra magkänsla.

LÄS OCKSÅ: Här är Sveriges 200 största e-handlare 2022 – ladda ner hela listan

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev