Digitala handelsplatser
Nya siffror – e-handeln sjönk drastiskt i januari: ”Den dystra utvecklingen fortsätter”
Publicerad: 22 februari 2023, 09:26
”Det finns inte mycket som tyder på att köpkraften kommer bli starkare i närtid”
Foto: Getty Images
Svensk Handels e-handelsindikator för januari månad visar på en kraftig minskning i den inhemska e-handeln. ”Tidigare sanningar för e-handeln gäller inte längre”, säger Per Ljungberg, innovationschef på branschorganisationen.
LÄS OCKSÅ: Därför kan hyvlingen bli en katastrof för H&M: ”Miljontals Tiktok-inlägg – på en halv dag”
I januari månad sjönk svenska konsumenters e-handel från svenska aktörer med 17 procent, jämfört med samma månad ifjol. Med e-handel från utlandet inräknat var minskningen 12 procent.
Den bakomliggande förklaringen till tappet är delvis att färre svenskar e-handlade under januari, 64 procent i år jämfört med 67 procent i januari förra året. En kanske ännu större anledning till minskningen är att snittkvittot för konsumenternas e-handelsbeställningar gick ned med hela 16 procent.
De trista siffrorna bör också ses i ljuset av att e-handelsindikatorn inte är inflationsjusterad, vilket innebär att volymförsäljningen genomgått ett ännu större tapp än vad siffrorna visar.
– Tyvärr ser vi att den dystra utvecklingen fortsätter. Det allmänna konjunkturläget medför att konsumenternas köpkraft fortsätter att försvagas, något som slår hårt mot hela handeln, e-handeln inkluderat. Det finns inte mycket som tyder på att köpkraften kommer bli starkare i närtid, vilket är oroväckande, säger Per Ljungberg, Innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.
Ett extra drabbat varusegment är hemelektronik och heminredning, som under januari e-handlades nästan 40 procent mindre än i januari ifjol. Indikationer från möbel- och bygghandeln visar på likartad utveckling.
– Tidigare sanningar för e-handeln gäller inte längre. Nu behöver man vara kreativ i alla aspekter för att säkra lönsamhet och långsiktigt hållbar tillväxt. Istället för att fokusera på nyanskaffning av kunder behöver e-handlare satsa på att optimera och analysera sin befintliga kunddatabas för att kunna erbjuda relevanta erbjudanden, vid rätt tidpunkt och i rätt kanaler, säger Per Ljungberg i pressmeddelandet.
LÄS OCKSÅ: Lista: Mat, bling och mode – här är e-handelns supersnabbväxare