Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Ny rapport visar Amazons svaga start: ”Billigare att handla från lokala butiker”

Publicerad: 29 oktober 2021, 13:35

Ett år efter Amazons Sverigepremiär är svenskarna fortfarande tveksamma till den amerikanska jättemarknadsplatsen, visar en färsk undersökning från Prisjakt. Och i två av tre fall är det lika billigt eller billigare att handla från en lokal butik som från Amazon.


Ämnen i artikeln:

AmazonPrisjakt

Sedan premiären den 28 oktober i fjol har Amazon fått en tuff start på den svenska marknaden. Inte bara blev den amerikanska plattformen utskrattad för sina märkliga och ibland olämpliga översättningar av produktbeskrivningar. 

Nu visar en studie från Kantar Public som genomförts på uppdrag av Prisjakt att bara drygt en av fyra svenskar handlat på Amazon. Det är en lägre andel än den prognos som gjordes före lanseringen då fyra av tio uppgav att de sannolikt skulle handla från Amazon.

Att priserna på Amazon sällan är lägre än i svenska butiker spelar sannolikt en betydande roll. Prisjakts undersökning som omfattar cirka 750 varor i olika kategorier visar att Amazon hade de lägsta priserna i 28,2 procent av fallen. 

– Svenska e-handlare står fortsatt stabilt på den svenska marknaden. I två av tre fall är det lika billigt eller billigare att handla från en lokal butik, vilket indikerar att svenska butiker i stor utsträckning positionerar sig väl mot den amerikanska nätjätten, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt. 

Peter Greberg, vd på Prisjakt.

Foto: Emil Malmborg

Lanseringen av prenumerationstjänsten Amazon Prime i september i år som innebär hemleverans och streamingtjänster mot en fast avgift hajpades av experter. Men inte heller detta tycks imponerat på svenska konsumenter. 

Enligt Prisjakts undersökning anser bara tre procent av konsumenterna att deras intresse att handla från Amazon ökat på grund av Prime. Kunskapen om prenumerationstjänsten är även låg och fyra av tio vet inte vad det är, visar undersökningen.

– Många har spekulerat i att lanseringen av Amazon Prime skulle öka svenskarnas intresse för plattformen vilket i sin tur skulle leda till större marknadsandelar för Amazon i Sverige. Än så länge visar dock vår studie att så inte är fallet. Frågar du mig så tror jag att tjänsten kan bli en viktig konkurrensfördel på lång sikt, men det kommer ta tid och kräva enorma reklaminvesteringar – något som förvisso inte är ett problem för just den här aktören, säger Peter Greberg.

Undersökningen genomfördes via Kantar Public riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sifopanel under tidsperioden 12-22 oktober 2021. Totalt har 3400 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.

LÄS MER: Amazons Sverigechef – Prime är bara början: ”Vi kommer att tillföra innehåll hela tiden” 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AmazonPrisjakt

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev