Digitala handelsplatser
Nu ska Jula erövra Europa – här tas ett första digitalt steg
Publicerad: 17 januari 2022, 06:12
Jula öppnar e-handel i Österrike och Tyskland. ”Valet av dessa marknader har bland annat med praktiska skäl att göra”, säger Jonas Järrenfors. Samtidigt fortsätter arbetet att utvärdera fler marknader.
Jula intar fler marknader – online.
– Expansion och utveckling är viktigt för Jula. Att etablera e-handel på den europeiska marknaden ligger helt i linje med viljan att alltid sikta högre. Vi ser en stor kommersiell potential på dessa marknader, säger Julas ägare Karl-Johan Blank i en kommentar.
Satsningen sker i Österrike och Tyskland.
– Valet av dessa marknader har bland annat med praktiska skäl att göra, som logistik och språk, säger Jonas Järrenfors.
Österrike är först ut. Planen är att lanseringen ska ske under hösten 2022.
– Vi börjar med Österrike för att bygga lösningar som sedan borgar för en effektiv utveckling av e-handel i Tyskland där planen är att öppna e-handel under våren 2023. I Österrike är det enklare att ha kontroll och de erfarenheter vi gör där kan vi sedan ta med oss in i Tyskland, som är en större marknad med tuffare konkurrens, fortsätter han.
Parallellt fortsätter kartläggningen av övriga Europa där det kan bli aktuellt att etablera e-handel på fler marknader framöver.
– Nu är det viktigt att vi skapar oss en klar bild av vad vi ska göra och hur vi ska göra det. Genom att dra lärdom av Österrike och Tyskland, kan vi höja expansionstakten och fortsätta etablera oss i fler länder. På Jula siktar vi alltid högre och det finns enorma möjligheter att nå ut med vårt erbjudande i stora delar av Europa, säger Jonas Järrenfors.