Digitala handelsplatser
Norska sminkmekkat gör succé i Sverige – hemligheten bakom tillväxten
Publicerad: 21 mars 2023, 12:51
Emma Lundsten och Thea Hestad Kavli.
Foto: Pressbilder
Sedan lanseringen 2020 har det Oslo-baserade sminkföretaget Makeup Mekka vuxit sig starkt på den svenska marknaden. Redan efter två månader var man lönsamma och influencer marketing ligger till stor del bakom de fina siffrorna.
I augusti 2020 klev norska Makeup Mekka på den svenska marknaden i vad som får anses som en framgångsrik lansering.
Sedan dess har man nämligen nått en omsättning om 40 miljoner kronor och redan efter två månader var företagets Sverigesatsning lönsam.
Strategin för den lyckosamma framfarten har framför allt grundat sig i marknadsföring på digitala plattformar och drygt 20 procent av marknadsföringsbudgeten går till influencer marketing. Kampanjerna som gjorts tillsammans med influencers har i genomsnitt levererat en ROI (Return Of Investment) på 150 procent.
– Kontinuerlig användning av influencer marketing ger en top-of-mind-effekt på marknaden och skapar trovärdighet för vårt varumärke. Cure Media har spelat en viktig roll för oss genom att hjälpa oss att identifiera rätt profiler för vårt segment och vi har uppnått goda resultat med de influencersamarbeten vi har gjort tillsammans, säger kosmetikaföretagets vd Thea Hestad Kavli.
Vissa samarbeten har dock varit än mer lyckosamma än andra, en Tiktok-baserad kampanj gav hela 1 400 procent i ROI.
– En av de viktigaste faktorerna bakom Makeup Mekkas framgång är deras strategi att låta influencer som de jobbar med ha kreativ frihet och testa nya koncept som tilltalar målgruppen. Detta har lett till fantastiska kampanjer, och tack vare att vi snabbt hoppade på en trend kunde en influencer på TikTok generera över 1 400 procent i ROI, säger Cure Medias verksamhetschef Emma Lundsten i en kommentar, och fortsätter:
– Genom att samarbeta nära med våra influencers och ge dem möjlighet att skapa innehåll på sitt eget unika sätt, har vi tillsammans kunnat engagera målgruppen på ett autentiskt sätt och skapa fantastiska resultat.
Bolagets vd Thea Hesta Kavli understryker att både den svenska och norska satsningen kommer att rulla vidare.
– Det finns fortfarande mer potential att hämta i både Norge och Sverige, och genom att hålla fast vid vår marknadsföringsstrategi och fokusera på att sälja varor är målet att växa ytterligare på dessa två marknader, säger hon.
LÄS OCKSÅ: Så gör mästaren på kundmöte – här är ettans hetaste tips: ”Ska fungera friktionsfritt”