Digitala handelsplatser
Nätklapparna ökar – många planerar att e-handla i sista stund
Publicerad: 20 december 2019, 10:02
Julhandeln går in i sin slutspurt och tempot skruvas upp – inte bara i butikerna utan även hos ombud och postterminaler. Hittills i år står e-handeln för 40 procent av julklappsvolymen.
Hittills i år har svenskarna e-handlat julklappar för nästan 18 miljoner kronor. Av detta står e-handeln för cirka 40 procent, visar en undersökning från Postnord.
Det innebär att andelen julklappar som handlas på nätet ökat med 2 procentenheter jämfört med i fjol.
– Det är en blygsam procentuell ökning av julklappshandeln på nätet. Vilket ligger i linje med vad prognosen i E-barometern har visat, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Samtidigt ser han en trend att fler planerar att göra sena julklappsköp på nätet. Enligt undersökningen kommer nämligen många svenskar att e-handla fler julklappar de sista dagarna innan julafton. Svenskarna planerar att spendera ytterligare drygt 2,8 miljarder kronor på nätet fram till julafton
– Det ger möjligen en signal om att man har större tillförsikt till att de sent inhandlade klapparna hinner fram i tid.
För att rusta för de stora volymerna har Postnord stärkt upp med flera ombud, fler transporter och extra personal.
– Jag har fått rapporter om att allt hittills har gått bra och att det kommer fortsätta att vara en intensiv och rolig period fram till julafton med leveranser till butik, ombud och hem till mottagarna, säger Carl-Fredrik Teder.
Årets julklappshandel ser, i skrivande stund, ut att bli något mindre i volym än i fjol. Fram till och med i onsdags hade svenskarna handlat julklappar för 17,7 miljoner kronor, vilket är 2 procent mindre än vid samma tid i fjol.
Läs mer: Granskning bransch för bransch – här är julhandelns förlorare: ”Black Friday-effekt”