Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Mio har smygstartat sin marketplace-satsning: ”Det finns ett intresse från kunderna”

Publicerad: 20 oktober 2021, 07:39

Mio Marketplace är en viktig del i kedjans framtida ambitioner.

I och med samarbetet med Posterton har Mio smugit igång sin satsning på en digital marknadsplats. ”Vi gillar att krypa, gå och sedan springa. Nu börjar vi med att krypa”, säger vd Björn Lindblad.


Ämnen i artikeln:

Mio

LÄS MER: Här tar Mio nästa steg för att bli störst på möbler – gör om hemsidan till ett marketplace

Redan i september 2018 kommunicerade Mio planerna på en digital marknadsplats.

Arbetet med den fortgår, även om det inte prioriterats lika högt under pandemin.

– Nu har vi byggt upp en struktur och en plattform, säger Björn Lindblad till Market.

Och möbelkedjan har gjort mer än så. I och med samarbetet med Posterton, som säljer posters online, har Mio även fått möjlighet att testa systemet. 

– Det har varit ett spännande pilotprojekt som haft en positiv utveckling, säger Björn Lindblad.

Kunderna har kunnat beställa deras posters på mio.se. Dessa har sedan levererats från Posterton via så kallad drop shipping.

– Det finns ett intresse från kunderna för ett bredare sortiment.

LÄS MER: Då går startskottet för Mios marketplace: ”Vi ska vara köpare till våra kunder”

Mio har som mål att 2022 var Sveriges främsta destination när det gäller möbler och heminredning. Men resan tar inte slut där, sedan fortsätter arbetet med att utveckla affären för fortsatt tillväxt. Där ser Björn Lindblad marknadsplatsen som en viktig komponent.

– Nu har vi börjat med en produkt för att se hur det funkar. Det är så vi jobbar inom Mio. Vi gillar att krypa, gå och sedan springa. Nu börjar vi med att krypa.

Däremot utesluter han inte att fler varumärken kopplas på marknadsplatsen redan i år, om rätt samarbete dyker upp.

– Sedan får vi se vilken form det tar sig, om produkten enbart säljs online på marknadsplatsen eller om den säljs i butiker också. Jag tror att vi kommer att se olika hybridlösningar. 

LÄS MER: Mio i startblocken – tar nästa steg för att bli nummer ett: ”Ingen big bang” 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Mio

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev