Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Milstolpe: 70 procent av svenskarna e-handlade under andra kvartalet

Publicerad: 5 september 2019, 13:35

E-handeln växte med 13 procent under det andra kvartalet. Det visar senaste E-barometern. 70 procent av svenskarna e-handlade någon gång under kvartalet.


Ämnen i artikeln:

E-handelHUI ResearchPostnordSvensk Digitalhandel

E-handeln växte med 13 procent under andra kvartalet.

Det visar E-barometern från Postnord, HUI Research och Svensk Digitalhandel.

”Utvecklingen under andra kvartalet visar på stor spridning i tillväxt för de olika delbranscherna som vi följer i E-barometern”, skriver Postnord i rapporten.

Försäljningen av Hemelektronik på nätet ökade med 16 procent under perioden medan försäljningen av böcker och media stod still och stampade.

Allra mest växte emellertid e-handeln med mat som hade en tillväxt på 24 procent.

Under kvartalet handlade 70 procent av svenskar på nätet.

Tidigare har en sådan hög siffra uppmätts under fjärde kvartalet som både innehåller julhandeln och Black Friday.

49 procent av de som e-handlare gjorde minst ett köp med mobilen. Motsvarande kvartal förra året var den siffran 42 procent.

”På tre år har andelen konsumenter som angett att de gjort ett e-handelsköp via en mobiltelefon därmed ökat med hela 20 procentenheter”, skriver Postnord.

2016 var siffran nämligen 29 procent.

Så var tillväxten – bransch för bransch:

Hemelektronik: 16%
Kläder/skor: 12%
Böcker/media: 0%
Bygghandel: 7%
Inredning/möbler: 13%
Sport/fritid: 16%
Barnartiklar/leksaker: 5%
Livsmedel: 24%

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News