Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Meningsfulla företag lever upp till sina löften – Ikea toppar listan

Publicerad: 29 mars 2021, 13:19

Ikea är företaget som är mest meningsfullt för svenskarna, enligt en undersökning från Lynxeye. Och kunderna föredrar företag som satsar på att lösa problem för både människor och samhälle. ”Det är valår för företag och varumärken”, säger Christian Ihre, medgrundare av Lynxeye.


Ämnen i artikeln:

HeminredningIkeaKonsumentbeteende

Läs mer: Undersökning: Kundernas betyg på butikerna – bara hälften känner sig genuint välkomna

Ikea toppar listan i Lynxeyes studie Purposeful Brands 2021, när undersökningen görs för femte året i rad. Studien mäter vilka företag som är mest meningsfulla för svenskarna utifrån fem olika delar.

– Nu behöver företagsledare vara både modiga och visionära. Kunder väljer i allt större utsträckning de företag som tar sig an viktiga framtidsutmaningar, och som genom handling visar att de menar allvar. Framtiden tillhör företag som löser verkliga problem för människor och samhälle, säger Johan Ekelin, medgrundare av Lynxeye, i en kommentar.

Lynxeye lyfter även fram sex trender om meningsfullhet som har påverkat under 2020 och som de ser kommer att fortsätta påverka under 2021.

■ Mer fokus på hälsa.
■ Mer fokus på ett kvalitativt hem.
■ Förändrade förväntningar på kundupplevelser.
■ Ökat krav på förtroende och delade värderingar.
■ Hög prioritet på ansvarstagande.
■ En plan för framtiden – företag som utvecklar hur vi handlar betalar och interagerar online blir årets mest meningsfulla.

Stora e-handelsplattformar ökar mest i index under året. I USA hamnade Amazon på förstaplatsen i stället för den tidigare ettan, Apple.

Enligt Lynxeye är det handling som är viktigt för kunderna i dag. Och krisen som pandemin har medfört gör att kunderna blir mer kritiska i sina val.

– Purposeful Brands sätter fingret på att företag och tjänster som lever upp till sina löften är meningsfulla, och att det är de som blir valda framför andra. Mycket är i luften efter det gågna året; man kan säga att det är valår för företag och varumärken. Både företagsledare och kunder funderar på vad som är viktigt och vad som ska gälla bortom pandemin, säger Christian Ihre, medgrundare av Lynxeye, i en kommentar.

Om undersökningen

Studien omfattar 300 företag och baseras på svar från totalt 7000 respondenter i Sverige, Usa och Kina. Resultatet baseras på ett index som mäter förtroende, vision, framtidssäkerhet, ansvarstagande och innovation.

Topplista storbolag

■ Ikea
■ Volvo Cars
■ AstraZeneca
■ Ica
■ Volvo Trucks
■ Electrolux
■ Vattenfall
■ Investor
■ Scania
■ Sandvik

Topplista digitala tjänster

■ Swish
■ 1177 Vårdguiden
■ BankID
■ Google
■ Spotify
■ Klarna
■ Netflix
■ Youtube
■ Discord
■ Avanza

*Topplistorna utgörs av de 30 mest meningsfulla bolagen av de 35 största sett till omsättningen för storbolag och sett till användningen för digitala tjänster.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News