Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Matsmart satsar på egna produkter: ”Lättare att beställa från oss”

Publicerad: 4 maj 2021, 13:15

Matsmart satsar på egna produkter. I dag lanseras varumärket By Motatos som kommer att säljas i deras egen e-handel.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelSortimentMatsmart

Läs mer: Efter succén i Tyskland vill Matsmart erövra världen: ”Globalt fenomen”

Matsmart säljer matvaror som annars riskerar att slängas och bli svinn online.

Nu väljer e-handlaren även att satsa på egna produkter som komplement.

Det handlar om basvaror som pasta, bönor, olivolja och krossade tomater.

– Vi har lyssnat på våra kunder och budskapet från dem är väldigt tydligt. De älskar att handla hos oss, men har ibland svårt att få ihop till en hel leverans. Med kompletterande basvaror blir det förhoppningsvis lättare att beställa från oss. Och om våra kunder får ihop sina ordrar kan vi sälja mer och även rädda större volymer mat från att slängas, säger den operativa chefen Sofia Syrén i en kommentar.

Produkterna kommer att säljas på alla marknader där Matsmart är verksamt.

– Med det här varumärket vill vi göra rätt från början. Steg 1a i det arbetet handlar om att producera hållbar, bra mat som inte blir svinn någonstans längs vår del av värdekedjan, säger Sofia Syrén.

Matsmart inleder också ett samarbete med The Hunger Project och skänker en procent av vinsten från försäljningen av det egna varumärket dit.

– Vi vill redan från start att det här varumärket ska bidra till samhället. Därför har vi inlett ett strategiskt samarbete med The Hunger Project, säger Sofia Syrén.

Läs mer: Svinnet skapar en miljardmarknad – nu flockas kapitalet kring ”maträddarna”

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev