Digitala handelsplatser
Mat.se lanserar rullande julbutik med gratis varor: ”Testar nytt format”
Publicerad: 20 december 2018, 07:29
E-handelsföretaget Mat.se kommer i jul att ta kundservicen till en ny nivå. På julafton ska en rullande butik hjälpa kunderna med det sista varorna – ända in i julgröten. ”Express- och akutleveranser är framtiden”, säger Sofia Norén på Mat.se.
Market kan avslöja att Julbilen från Mat.se på julafton kommer att köra omkring i centrala Stockholm och erbjuda kompletteringsvaror som kanske människor glömt att köpa. Det blir som en ambulerande pop up-butik – som dessutom är gratis.
– Med detta hoppas vi kunna hjälpa hushållen att behålla julefriden, men även hjälpa de personer som är i behov av lite extra i dessa tider. Vi vill ge det vi kan för att sätta guldkant på familjernas tillvaro under julen, säger marknadschefen Anders Jacobsson.
Bilen kommer att vara utrustad med varor som kan tänkas saknas på julafton. På en speciell hemsida, julbilen.se, kommer man att kunna följa bilen i realtid och samtidigt se vad som finns i utbudet. Sortimentssammansättningen är bland annat gjord genom analyser av vad kunderna sökt och köpt på Mat.se inför julen. Även rutten är upplagd med hjälp av data från nätbutiken.
Läs mer: Mat.se stänger butiken under Black Friday
– Det är första gången vi testar det här konceptet. Mobilitet och pop up-store i kombination med den data vi sitter på känns klockren. Express- och akutleveranser är framtiden och detta är vårt sätt att testa för att kunna utvärdera och förbättra till framtiden, säger Sofia Norén, digital marknadsspecialist på Mat.se, till Market.
Kan du säga något om vad bilen kommer att innehålla?
– Vi har gjort relativt avancerade analyser både från oss och vad fysiska butiker brukar sälja mest av på julafton. Enligt vår algoritm är det allt från ströbröd till paketetiketter och senap som folk saknar mest på julafton. Bilen innehåller bland annat dessa produkter och vi har även laddat med ett gäng chokladaskar som sista minuten-klappar.