Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Matbutikerna tappar besökare – ett köp online raderar två fysiska

Publicerad: 1 juli 2021, 13:06

De fysiska matbutikerna tappar försäljningen när e-handeln växer.

Kunderna gör större köp i e-handeln än i butikerna. Ett köp i e-handeln motsvarar åtminstone två normala butiksköp. Här är siffrorna som visar dagligvaruhandelns utveckling i alla kanaler.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelAxfoodLidlBergendahlsCoopIca

Market kan i samarbete med undersökningsföretag GFK visa att dagligvarubutikerna tappar besökare. Samtliga fysiska aktörer – förutom Lidl, Willys Hemma och Tempo – tappar besökare under perioden mars till maj 2021 jämfört med föregående år. Lidl fortsätter att öka penetrationen från en redan relativt hög nivå. 

– Det är den rörelsen vi ser i marknaden att e-handeln driver på en förändring. Vi köper mer när vi e-handlar och behöver inte springa till butiken lika ofta. De butiksköp som faller bort blir rimligen i de kedjor där vi normalt inte handlar regelbundet, utan mer sporadiskt, säger GFK:s dagligvaruanalytiker Bo Engström.

GFK:s analytiker Bo Engström.

Kvittovärdet i e-handeln är mer än dubbelt så högt som i de fysiska butikerna. Under mars till maj låg det genomsnittliga kvittot i e-handeln på 676 kronor, jämfört med 638 kronor samma period året innan. Samtidigt ligger kvittovärdet för de fysiska butikerna still.

– Kvittot är åtminstone dubbelt så högt för e-handeln, så ett köp i e-handeln så kan vi ta bort två köp i fysisk butik för att få hem samma mängd varor. 

Under perioden har 32 procent av de svenska hushållen handlat dagligvaror på nätet. Samtidigt ökar lojaliteten online med 27 procent jämfört med föregående år. De som har e-handlat lägger 28 procent av sina utgifter för dagligvaror på nätet. Motsvarande siffra föregående år är 22 procent. 

– Jag tror att det bygger på att man helt enkelt har hittat en rutin som fungerar. Dagligvaror är en lågintresse-kategori. Vi vill inte lägga för mycket tid på det, utan majoriteten vill lösa det på ett smidigt sätt. Uppenbarligen är det så att e-handelslösningarna fungerar väl. 

E-handeln har i över ett år fått en extra stark tillväxt på grund av covid-19. 

– Jag tror att många som har provat på ett tag drivet av att man hade covid-rädsla hittade en lösning som fungerade väl. Vi kommer nog se en del som kommer att bli ännu mer lojala till e-handeln för att det tycker om det, medan andra kanske till och med kommer att sluta e-handla. Men sammantaget tror jag att vi kommer att se en fortsatt tillväxt för e-handeln, säger Bo Enström. 

Bland de fysiska aktörerna är det endast Axfoods varumärken Willys Hemma och Tempo samt Lidl som har fått fler besökare till sina butiker. Axfood som grupp stärkte även sin lojalitet mest och det är framför allt Willys med sin storlek som driver förbättringen. 

– Vi har sett under många år hur Axfood, Willys framför allt, har haft en väldigt stark tillväxt. I grunden är det nog mycket den konsekventa positioneringen för vad Willys står för med fokus på ett lågt pris.  

– Kan man kombinera det med ett attraktivt utbud med bredd och variation i sortiment är det ett framgångskoncept i dagligvaruhandeln. 

 

 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News