tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Många julklappar åker ner i retursäcken – tre gånger mer än Black Friday-handeln

Publicerad: 28 december 2022, 13:33

Returnivåerna har ökat under 2022 jämfört med året innan.

Foto: Getty Images

E-handeln i juletid genererar upp till 300 procent fler returer än Black Friday och Cyber Week, det visar statistik från en undersökning av Salesforce.

Ämnen i artikeln:

E-handelDetaljhandeln

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


LÄS OCKSÅ: Löneligan 2022: Så mycket tjänar 100 vd:ar i detaljhandeln

E-handelsföretagen och logistikaktörerna kan få ett par hektiska veckor när julen lagt sig, iallafall om man tittar på den senaste statistiken från Salesforce.

Undersökningen, som omfattar 1,5 miljarder personer globalt, visar nämligen att julhandeln genererar allra mest returer av årets handelsperioder.

Som mest genererar den 300 procent fler returer än vad Black Friday och Cyber Week gör, som dock är de handelsperioderna som generar minst antal returer.

Det ökande antalet returer är en stor utmaning för e-handlare och för att få bukt på den stora kostnadsposten har aktörer som H&M och Gina Tricot provat att börja ta betalt för returer.

Den höga graden returer ökar också för varje år som går. Bryter man ned siffrorna från Salesforce undersökning för bara Norden ligger returnivåerna högre under 2022 än vad de gjorde 2021.

LÄS OCKSÅ: Vd:ns känga till politiker och konkurrenter: ”De som släpat efter måste jobba fortare”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev