Digitala handelsplatser
Lyko når milstolpe – passerar en miljard i omsättning
Publicerad: 21 augusti 2019, 06:22
Lyko fortsätter att växa, och har passerat miljarden i omsättning på rullande tolv månader. ”Störst tillväxt är online”, säger vd Rickard Lyko.
Under andra kvartalet omsatte Lyko 277 miljoner kronor.
– Vi växte med 28 procent och har därmed passerat över en miljard i omsättning räknat på de senaste tolv månaderna, säger Rickard Lyko i en kommentar.
De norska och finska verksamheterna växer mer än så men från låga nivåer.
Bäst går det online där försäljningen ökade med 44 procent.
– Glädjande är att vi lockar allt fler besökare och lyckas ta marknadsandelar online samtidigt som värdet per köp fortsatt är högt i linje med tidigare, säger Rickard Lyko.
E-handeln står nu för 70 procent av bolagets totala omsättning.
– Att vi fortsätter att stärka vår position förklaras av en väl fungerande och smidig e-handelsupplevelse, ett brett produktsortiment och effektiv marknadsföring.
Även fysiskt har Lyko investerat genom att ta fram ett nytt butikskoncept.
– Mall of Scandinavia (i Solna red. anm.) var första butik att uppdateras, vilket resulterat i fler besökare och indikerat en ökad försäljning, säger Rickard Lyko.
Bolaget visar upp en rejäl resultatförbättring. Rörelseförlusten sjunker från 10,9 miljoner kronor under andra kvartalet i fjol till 0,1 miljoner kronor i år.
– Viktiga nyckeltal, såsom andelen marknadsföringskostnader och personalkostnader i förhållande till försäljningen, fortsätter att sjunka, säger Rickard Lyko.