Digitala handelsplatser
Lindex fälls av RO för vilseledande reklam – lovar bot och bättring
Publicerad: 19 februari 2020, 06:58
Modekedjan Lindex fälls av Reklamombudsmannen. Ett reklamutskick bedöms som vilseledande, anser RO.
Det var i ett mejlutsick till Lindex prenumeranter som kedjan visade en bild på en stickad tröja med texten "Online Sale". Men tröjan på bilden var alls inte på rea, berättar E-handel.se som var först med nyheten.
Reklamombudsmannen, RO gick på anmälarens linje och fällde modekedjan för vilseledande reklam.
”Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att den stickade tröjan som syns i reklamen omfattas av realisationen. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler”, skriver reklamumbudsmannen Elisabeth Trotzig i beslutet.
Lindex erkänner att det bev fel och lovar att se över sina rutiner för att felet inte ska upprepas.
Läs mer: Lista: Alla som fällts av reklamombudsmannen – Bianca Ingrosso får tre tillrättavisningar
Reklamen ansågs vilseledande och fälldes av RO.