lördag1 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Lindex fälls av RO för vilseledande reklam – lovar bot och bättring

Publicerad: 19 februari 2020, 06:58

Modekedjan Lindex fälls av Reklamombudsmannen. Ett reklamutskick bedöms som vilseledande, anser RO.

Ämnen i artikeln:

LindexE-handelMode

HP

Helen Preutz

helen.preutz@bonniernews.se


Det var i ett mejlutsick till Lindex prenumeranter som kedjan visade en bild på en stickad tröja med texten "Online Sale". Men tröjan på bilden var alls inte på rea, berättar E-handel.se som var först med nyheten.

Reklamombudsmannen, RO gick på anmälarens linje och fällde modekedjan för vilseledande reklam.

”Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att den stickade tröjan som syns i reklamen omfattas av realisationen. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler”, skriver reklamumbudsmannen Elisabeth Trotzig i beslutet.

Lindex erkänner att det bev fel och lovar att se över sina rutiner för att felet inte ska upprepas.

Läs mer: Lista: Alla som fällts av reklamombudsmannen – Bianca Ingrosso får tre tillrättavisningar

Reklamen ansågs vilseledande och fälldes av RO.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev