Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Lekmer lockar konkursade BR:s medlemmar: ”Vi har skapat ett växlingskontor”

Publicerad: 16 januari 2019, 09:19

Lekmer växlar in Club BR-medlemmarnas sparmärken. ”Många kunder har varit arga över att sparade märken blev ogiltiga”, säger vd Marcus Tagesson.


Ämnen i artikeln:

Lek och hobbyLekmer

Läs mer: Efter Top-Toys konkurs – konkurrenterna tar hand om returerna

En effekt av Top-Toys konkurs i december är att de ”sparmärken” som medlemmarna i Club BR samlat ihop genom tidigare inköp blivit ogiltiga.

Digitala leksaksjätten Lekmer erbjuder nu en lösning – och ser möjligheter.

– Det är en hel del BR-kunder som har drabbats av detta och många kunder har varit arga. Största frustrationen har varit kring presentkort samt kring Club BR Sparmärken. Därför har vi skapat ett ”växlingskontor”, säger Marcus Tagesson, vd hos Lekmers ägare Babyshop Group.

På sin sajt löser Lekmer in alla sparmärken och ger samma rabatt som BR Leksaker gjorde.

– Genom att lösa in sparmärken som kunden väljer att skicka till oss kan vi ge lite plåster på såren till dem som under lång tid sparat på dessa. För varje klistermärke ger vi tillbaka en krona i form av en rabattcheck att använda hos Lekmer, lika mycket som det ursprungliga erbjudandet från BR, säger Tina Holmeskog, presstalesperson på Lekmer, och tillägger:

– Vi kommer dessutom ersätta portot när kunder ber om inlösen.

Erbjudandet gäller till och med den 28 februari. De kunder som vill lämna in sparade märken måste först registrera sig via en länk hos Lekmer.

Är initiativet en lösning både för att snabbt lösa problemet med de ogiltiga sparmärkena och för att knyta BR:s tidigare medlemmar till Lekmer?
– Vi har främst reagerat på att många kunder har varit ledsna när familjen har sparat på dessa märken, ibland i flera år, och det ville vi hjälpa till med. Vi har en strategi där vi sätter kunderna först och att hjälpa till med det här tror vi förstärker den upplevelsen, oavsett om det är nya eller befintliga kunder, säger Marcus Tagesson.

Läs mer: Allt ska bort – nu inleds utförsäljningen efter leksaksjättens konkurs

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Lek och hobbyLekmer

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News