Digitala handelsplatser
Kopplingen till butikerna förstärks när byggjätten lanserar ny e-handel
Publicerad: 14 december 2020, 14:03
XL-Bygg lanserar en ny e-handeln – som knyts samman med det fysiska butiksnätet. ”Det här är en naturlig utveckling för oss, säger kedjechefen Carl Littlewood.
I januari lanseras XL-Byggs nya e-handeln. I sortimentet 30 000 olika artiklar att finnas, där 13 000 av dem finns på kedjans centrallager.
Det gör att kunderna på hemmaplan, men också i fysisk butik, kan få tillgång till ett bredare sortiment.
– Lösningen möjliggör för våra kunder att enkelt komma åt ett bredare sortiment, som dels kan beställas via xlbygg.se, eller genom en digital plattform i den fysiska butiken. Plattformen erbjuder fler digitala utställningar på exempelvis dörrar, fönster eller stugor, sortiment som i sin bredd begränsas av yta eller som inte finns exponerade hos den lokala butiken, säger marknadschef Mischa Moszkowicz i en kommentar.
Kedjans 270 butiker kommer även att fungera som utlämningsställen, som komplement till hemleverans eller att hämta på olika serviceställen.
– Det här är en naturlig utveckling för oss och helt i linje med vår digitaliseringsplan för XL-Bygg. De alla flesta handlar online idag och vi har sett en kraftig tillväxttakt för e-handeln under de senaste åren. Som marknadsledande aktör inom byggmaterialhandeln vill vi skapa de bästa förutsättningarna för våra kunder att förverkliga sina byggdrömmar, och givetvis vill vi att kunderna ska hitta sina favoritprodukter både på nätet och i den fysiska butiken, säger Carl Littlewood