Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Inte ens pandemin får Primark att ändra sig:”Kan inte tjäna pengar online”

Publicerad: 20 januari 2021, 07:32

Lågprisjätten Primark tappar mångmiljardbelopp på grund av pandemin. Trots det vägrar företaget att lansera näthandel. ”Vi ändrar inte en vinnande affärsmodell”, betonar kedjan.


Ämnen i artikeln:

ModeE-handelCorona

Under pandemin är 305 av Primarks 389 butiker runt om i världen stängda, inklusive samtliga 190 i Storbritannien.

Innan pandemin slog till var kedjan en av Storbritanniens mest framgångsrika modeaktörer med starkt fokus på låga priser och internationell expansion.

E-handel? Nej, det var inget för Primark.

Det senaste årets butiksstängningar och restriktioner har dock inneburit en kraftigt minskad försäljning. Under de senaste 16 veckorna fram till den 2 januari var tappet 30 procent jämfört med samma period året innan.

Det framgår av den senaste försäljningsrapporten från ägaren Associated British Foods (ABF).

Prognosen för de senaste sex månaderna fram till den 27 februari är ett tapp på 1,4 miljarder dollar, vilket motsvarar drygt 11 miljarder kronor.

– Jag hatar att vi tappar försäljning men vi kommer tillbaka. Folk kommer att vilja åka på semester, träffas och shoppa på Primark igen, säger John Bason, finanschef på ABS enligt Forbes.

Han betonar dock att kedjan inte kommer att ta ”oekonomiska beslut och ändra en vinnande affärsmodell”.

– Vår prisnivå är skälet till att vi och andra inte kan tjäna pengar online. Det gör oss annorlunda. Konsumenterna kan inte få det vi erbjuder någon annanstans, säger John Bason.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeE-handelCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News