Digitala handelsplatser
Hon blev offer för e-handlarnas returblockering: ”Kändes som att jag gjort något fel”
Publicerad: 25 maj 2023, 07:39
Foto: Pressbild
Det blir allt vanligare att e-handlare väljer att blockera så kallade ”seriereturnerare”. Nu rapporterar SVT Nyheter om en kvinna i Göteborg, som hamnat på flera företags blocklista.
Ett stort antal returer har blivit ett huvudbry för många e-handlare, detta då kostnaden drar ner företagens marginaler.
Vissa aktörer har valt att tackla problemet genom att börja ta betalt för returer, något som inte alltid är uppskattat. I en undersökning av Publicis Sapient framkommer det nämligen att 70 procent av svenskarna sannolikt skulle sluta handla hos en återförsäljare om de tog betalt för returer.
För att komma runt detta blir det allt vanligare att aktörer väljer att blockera ”seriereturnerare”, det vill säga folk som satt i system att beställa för mycket varor för att sedan returnera dem.
Boozt är en sådan aktör, där 40 000 kunder har blockerats. Även Nelly arbetar med blockeringar av kunder för att motverka returmissbruk.
Nu rapporterar SVT Nyheter om en kvinna från Göteborg, som hamnat på blocklistan hos flera e-handlare.
– Först fattade jag ingenting. Sen kändes det som att jag hade gjort någonting fel, säger hon till SVT.
Hon köper mellan fem och tio nya plagg i månaden, och merparten av handlingen sker online.
– Det är så smidigt för mig som konsument, jag kan ligga i min tv-soffa och bara klicka hem, säger hon till nyhetssajten.
Nelly är ett av företagen som valt att blockera kvinnan på grund av för många returer. Så här skriver e-handlarens pressavdelning till SVT:
– En avstängning från köp hos oss händer inte slumpmässigt eller vid enskilda fall/tillfällen, utan baseras på en bedömning utifrån flera faktorer i kunds beteenden.
Även Boozt vittnar om spridda reaktioner från deras kunder.
– En del blir förbannade och tycker att de blivit orättvist behandlade, säger Boozts finans- och hållbarhetschef Sandra Gadd till SVT.