Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Historiskt drag av Ikea – testar försäljning hos kinesisk jätte

Publicerad: 10 mars 2020, 07:00

För första gången i historien säljer Ikea sina produkter hos andra. I dag öppnar ett virtuellt möbelvaruhus på Alibabas plattform Tmall.


Ämnen i artikeln:

HeminredningE-handelIkeaAlibabaMarknadsplats

– På Ikea är vi väldigt stolta över våra ikoniska Ikea-varuhus med mer än en miljard besökare varje år. Samtidigt är vi nyfikna på hur vi kan utvecklas och lära oss mer. Därför är vi väldigt glada över det här samarbetet med Alibaba. Vi är övertygade om att vi kommer att lära oss massor av det här testet, säger Ikea-bossen Jon Abrahamsson Ring.

I det virtuella varuhuset, som öppnar i dag, kommer 3 500 Ikea-produkter att finnas till försäljning.

I ett pressmeddelande skriver Ikea att de genom samarbetet får en möjlighet att utforska möjligheten att sälja hos andra. Utifrån det kommer den svenska möbeljätten utvärdera hur en försäljning via plattformar fungerar i relationen till de egna kanalerna.

– Lanseringen av ett virtuellt varuhus på Tmall är spännande och vi tror att det kommer att komplimentera existerande kanaler genom att vi kommer närmare våra kunder i Kina, säger retailchefen Tolga Öncü.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News