Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Heta live-trenden har exploderat under pandemin: ”Kände ’wow’ när vi såg siffrorna”

Publicerad: 18 november 2020, 09:21

Trenden med live video shopping blev het i samband med att coronapandemin bröt ut i våras. Nu har den fullständigt exploderat. ”Det är ett fantastiskt sätt att vara personlig på distans”, säger Therése Andén, affärsutvecklare på Åhléns.


Ämnen i artikeln:

E-handelKjell & CompanyLykoÅhlénsDigitaliseringDetaljhandeln

Live video shopping, där varumärken och e-handlare kan sälja produkter och kommunicera med kunderna i realtid via interaktiv tvåvägskommunikation, beskrivs av flera detaljhandelsföretag som ett ljus i mörkret. Inte minst nu när coronapandemins andra våg återigen bromsat den fysiska handeln och många företag söker nya vägar för att både sälja och kommunicera med kunderna.

Kjell & Company testade live video shopping första gången i april. Så här ett halvår senare har kedjan redan hunnit köra drygt 200 event, som handlat om allt från smart belysning och hur man installerar ett larm till favoritredskap i köket.

– Det är ett bra sätt för fler kunder att kunna möta oss, säger Fredrik Hällkvist, ansvarig för omnikanal på kedjan.

Hos Kjell & Company sätter man på expertkunskap framför erbjudanden och använder därför sin största tillgång under de livestreamade eventen: medarbetarna.

Kjell & Company låter personalen ta plats framför kameran i sina live video shopping-event.

Att greppet funkar visar såväl konverteringsgraden som försäljningssiffrorna.

– När vi hade ett tema som handlade om att installera nätverk hemma så sålde vi mer av tio produkter under 45 minuter än vad en genomsnittlig butik med 10 000 produkter säljer på tre-fyra veckor. Jag personligen har aldrig varit med om en starkare kanal än den här, säger Fredrik Hällkvist.

Samma sak säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser som jobbat med mobil livestreaming på den internationella marknaden i många år och som lanserade tekniken för den svenska handeln förra hösten.

– Det går inte att hitta en starkare digital konverteringstjänst just nu, säger hon.

Företaget har skrivit en lång rad nya avtal med svenska kunder bara sedan i somras, och har ökat sin försäljning med nästan 1 500 procent enligt den senaste kvartalsrapporten.

Maryam Ghahremani är vd på Bambuser som lanserade live video shopping på den svenska marknaden för ett år sedan. Sedan dess har fenomenet växt explosionsartat.

Enligt Maryam Ghahremani stannar den genomsnittliga live video-tittaren tio minuter på plattformen under sändning, en av tre placerar något i varukorgen och konverteringsgraden snittar på tio procent.

– Det är tio gånger högre jämfört med annan e-handel.

Lyko, vars försäljning till 80 procent är digital, var snabba med att hänga på den nya trenden och sände sin första live video-shopping redan för ett år sedan.

– Vi gillar att testa nya format för att se om vi kan få dem att flyga, säger vd Rickard Lyko, som tror att knepet är att vara högfrekvent – alltså att erbjuda många sändningar och ofta.

Lyko testade live video shopping tidigt. Varje sändning har 500-600 tittare, enligt vd Rickard Lyko. (Bilden till vänster är från en kampanj inför julen 2019.)

Hittills har företaget haft ett tiotal livesända event, då de både provat med att ha olika personer i sändning, i skilda miljöer och med olika typer av erbjudanden. Antal tittare live ligger på mellan 500 och 600 per sändning, sedan brukar det vara lika många ytterligare som tittar vid ett senare tillfälle.

Åhléns, som är ganska nya i den här kanalen, har hittills gjort två liveshoppingevent i ett test tillsammans med Bambuser.

– Vi är mycket nöjda med det utfall vi har fått och responsen från våra kunder har varit överväldigande positiv, säger Therése Andén, ansvarig affärsutvecklare på Åhléns.

Hon vill inte uppge några siffror vad gäller antal tittare eller konverteringsgrad.

– Men vi kände faktiskt wow när vi såg siffrorna!

Åhléns har precis inlett test med live video shopping, dels med egna varumärken och dels i samarbete med Ecco.

Kedjan har både testat livesända event med egna varumärken (Carin Wester och Wera) och i samarbete med en leverantör: Skoföretaget Ecco.

– De var pigga på att testa något nytt tillsammans med oss. När jag själv tänker Ecco så tänker jag ”mormor”. Men nu nådde vi ut till en bredare målgrupp som följde sändningen och sedan köpte.

Tillsammans med influencern Ebba Kleerup von Sydow kunde leverantören berätta om material och skovård.

– Om vi hade skickat ut samma information i ett mejl hade få personer läst det men nu skapade vi engagemang på riktigt, det såg vi tydligt på alla frågor som kom in via chatten och där tittare exempelvis ville se detaljbilder och veta hur skorna är i storleken.

Maryam Ghahremani är övertygad om att live video shopping är nästa stora standard inom all e-handel.

– Jämför hur det var när Facebook först lanserades – i dag är det ingen som ifrågasätter behovet av att finnas där.

Hon berättar att i Kina, världens största e-handelsmarknad, tog det fyra, fem år innan det stora genombrottet kom.

– I dag sker nästan 20 procent av all kinesisk e-handel via live video och så kallade livestreamers är hetare än influencers i Kina. De kallas ”mini-amazons” eftersom de efter ett enda framträdande kan sälja mer än vad Amazon gör på en hel dag.

En viktig skillnad mellan att livesända på den egna sajten jämfört med via tredjepartsplattformar som sociala medier är enligt Maryam Ghahremani tillgången på data.

– Hos oss är det kunden som äger all användar- och transaktionsdata. Man får reda på hur många som tittade och hur länge, hur många som klickade och på vad, vilka influencers som funkar och hur många produkter som är optimalt att visa. Du får en röst till ditt varumärke och på din egen plattform och får omedelbar feedback från kunderna i realtid.

Läs mer: The Lobby går live – AMF bygger studio för live video shopping

Det här är live video shopping

■ Ett sätt att handla av en retailer som sänder ett videoflöde i realtid på sin egen plattform.
■ I flödet presenteras också klickbara objekt som läggs i varukorgen under pågående streaming.
■ Tittaren kan också lämna kommentarer i videons flöde under sändningen.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News