Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Här är e-handelns nya supersiffra: ”Det är en oerhörd tillväxt”

Publicerad: 20 maj 2021, 05:58

Foto: Getty Images

E-handeln växte kraftigt i Sverige under fjolåret som en följd av pandemin. Och den fina utvecklingen håller i sig under första kvartalet. ”Det är en oerhörd tillväxt”, säger Postnords analytiker Carl-Fredrik Teder.


Ämnen i artikeln:

E-handelHUI ResearchPostnordSvensk Digitalhandel

E-handeln växte med 53 procent under det första kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol.

Det visar E-barometern som Postnord tagit fram tillsammans med HUI Research och Svensk Digitalhandel.

Som en jämförelse var tillväxten under fjärde kvartalet, som innehöll Black Friday och julhandeln, 56 procent.

– Det är en oerhörd tillväxt, men det ligger ungefär i linje med de förväntningar som vi lade fram i årsrapporten i februari. Anledningen till att vi fortfarande ser så höga tillväxttal är att jämförelsetalen från 2020 till största delen var opåverkade av pandemin. Först i mars förra året såg vi de stora effekterna på handeln, säger Carl-Fredrik Teder i en kommentar.

Tillväxten var störst inom dagligvaruhandeln där försäljningen på nätet mer än fördubblades och växte med 128 procent jämfört med året innan.

Möbler och heminredning (+81 procent) och hemelektronik (+65 procent) är andra delbranscher som växte kraftigt.

Fler svenskar e-handlade från utlandet under första kvartalet. 48 procent uppgav att de gjorde det jämfört med 45 procent motsvarande period fjol.

– Det finns ett antal väldigt populära tyska aktörer inom mode, som många svenska konsumenter handlar från. Dessutom köper många fordonsentusiaster saker från tyska bilsajter. Och även om Amazon nu etablerat sig i Sverige så ser vi fortfarande att svenskarna delvis handlar från den tyska sajten, vilket troligen kommer minska i takt med att den svenska verksamheten växer, säger Carl-Fredrik Teder.

Tillväxten – bransch för bransch

Dagligvaror: 127 procent
Möbler & heminredning: 81 procent
Hemelektronik: 65 procent
Bygghandel: 44 procent
Sport & fritid: 43 procent
Apotekshandel: 41 procent
Kläder & skor: 34 procent
Böcker & media: 27 procent
Barnartiklar & leksaker: 22 procent

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev