Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Han vill tona ner KPI:er i e-handeln: “Det viktigaste är att sajten är rolig och innehållsrik”

Publicerad: 28 april 2022, 13:25

Per Ljungberg och Wilhelm Sporrong.

Många e-handlare tar sig själva på för stort allvar. Det menar Wilhelm Sporrong, tidigare vd för Webhallen och numera egenföretagare med bolaget Gamifiera. ”För 15 år sedan ville kunden att nätbutiken skulle se ut som Försäkringskassan för det kändes tryggt. Men ingen är rädd för att handla online längre”, säger han.


Ämnen i artikeln:

Digitalisering

2015 släppte Webhallen ett lojalitetsprogram som byggde på gamifiering.

Det blev snabbt en succé när kunderna började göra olika saker för att låsa upp över tusen achievements.

– Jag fick hybris. Jag trodde att vi hade hela nyckeln till kundlojalitet. Men det var ingen förutom kunderna som märkte av detta. Tiden var inte mogen, säger Wilhelm Sporrong.

I dag är gamification mer relevant än kanske någonsin. 2019 startade Wilhelm Sporrong Gamification där han har byggt en plattform för kundengagemang och communities.

Han är övertygad om att bra innehåll och rolig e-handel slår alla normala KPI:er i världen.

– Om det blir för mycket fokus på traditionella KPI:er blir kundupplevelsen tråkigare och mindre relevant. Kunderna vill ha en intressant upplevelse. Visst, man ska mäta det som är viktigt men man ska inte låta det ligga till grund för hur man kommunicerar med kunderna, säger han och fortsätter:

– Men det är normen nu, det är så e-handel fungerar. Alla tittar på varandra och stirrar på konvertering. Men konvertering är inget mot kvalitativ trafik. Om man har en upplevelse som kunderna vill komma tillbaka till är det värt så mycket mer.

Han nämner Klarna som exempel på att man kan vara seriös utan att vara tråkig.

– Hela identiteten är lekfull men det är ingen som tycker att Klarna är ett oseriöst företag.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Digitalisering

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev