Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

H&M:s nya krisåtgärd: Börjar ta betalt för returer i två länder

Publicerad: 4 oktober 2022, 12:12

H&M måste spara in två miljarder kronor om året.

Klädjätten H&M måste förbättra sin lönsamhet, enligt senaste kvartalsrapporten. För att lyckas med det ska man bland annat testa att ta betalt för returer.

Ämnen i artikeln:

E-handelH&MZara

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


I fredags rapporterade Omni om att den svenska klädkedjan H&M ska testa att ta betalt för returer.

Detta som ett led i att förbättra lönsamheten och spara två miljarder kronor om året.

Testet ska däremot inte utföras i hemlandet Sverige utan grannen i väst, Norge, samt Storbritannien.  

– Vi testar det som en möjlig åtgärd vi kan vidta, beroende på hur kunderna reagerar, säger vd Helena Helmersson till Bloomberg.

H&M är inte den första aktören i branschen att ta till denna åtgärd. Tidigare i år började Zara att ta betalt för returer i deras e-handel, dessutom har både Boohoo och Asos gått i liknande tankar efter rapporter om att returvolymerna försämrar lönsamheten, rapporterar Bloomberg.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev