Digitala handelsplatser
Gina Tricot inför kostnad för returer: ”Kostar det lite kanske man tänker sig för på ett annat sätt”
Publicerad: 24 november 2022, 09:07
Gina tricot är inte den enda aktören som börjat ta betalt för returer i hopp om att öka lönsamheten. Foto: Daniel Norman/Pressbild
Svenska modeaktören Gina Tricot har börjat ta betalt för returer. Anledningen stavas hållbarhet. ”Måste hitta en lösning på det här problemet.”
Fri frakt och fria returer har med tiden blivit en regel snarare än ett undantag hos modehandlare på nätet de senaste åren.
Det blir också allt vanligare att modejättar stänger av kunder från att handla med anledning av att kunden gjort för många returer.
Nyligen införde den svenska kedjan Gina Tricot en kostnad för att göra returer.
– Fri frakt, fri retur - det blir så enkelt för kunden. Kostar det lite kanske man tänker sig för på ett annat sätt, säger Emma Garrote, hållbarhetsansvarig på Gina Tricot, till Borås Tidning.
H&M är en annan aktör som provat ett liknande grepp.
Initiativet är tänkt att gynna både hållbarheten och ekonomin.
- Det är inte bra för oss att ha massa returer. Det medför mycket arbete som vi lägger ner på att plocka varan, paketera den och skicka ut den - sedan får vi tillbaka den och ska sortera in den igen. Är den ens i skick så att vi kan sälja den igen? Vi måste hitta en lösning på det här problemet. Både från ett ekonomiskt perspektiv och ett ekologiskt perspektiv, säger Emma Garrote till tidningen.
LÄS OCKSÅ: Därför ska du omfamna returerna: ”Jobba med kunden – inte mot den”