Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Gasellföretaget lanserar marknadsplats för influencers: ”Fokus för oss är att profilerna äger sitt varumärke”

Publicerad: 1 november 2022, 09:43

Till vänster: Camilla Hamid med doseringstratten som lanseras via Proad. Till höger: Proads vd Magnus Noord.

Foto: Pressbild

Proad, som blev ett av landets Gasellföretag 2021, lanserar en ny plattform för influencers. Tanken är att plattformen ska vara en e-handelslösning för influensers att sälja merchandise och andra produkter på.

Ämnen i artikeln:

E-handel

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Att sälja olika typer av merchandise eller andra egna produkter har blivit ett naturligt sätt för influensers att dra in pengar.

Nu lanserar 2021 års Gasellföretag Proad en marknadsplats som ska göra detta enklare.

LÄS OCKSÅ: Unik analys: Marken gungar under e-handelsjättarna – alla siffror talar för konkurser och fusioner 

Först ut är bak- och matlagningsinfluencern Camilla Hamid som nyligen lanserat en doseringstratt avsedd för bakning och matlagning och vars kollektion inom kort kommer att kompletteras med ytterligare produkter.

– Vi representerar några av Sveriges största influensers och att integrera deras webbshoppar i en gemensam lösning har länge stått högt upp på vår agenda. Vi vill kunna erbjuda våra kunder såväl som våra influensers den bästa och smidigaste upplevelsen och är glada över att kunna lansera en marknadsplats som lever upp till allt detta, säger Magnus Noord, vd för Proad, i ett pressmeddelande.

Proad räknar med att endast Camilla Hamids kollektion kommer att omsätta 10 miljoner kronor årligen.

– Vår förhoppning är att marknadsplatsen om tre år ska omsätta 30 miljoner. Men vi gör inte detta för den ekonomiska delen i första hand, fokus för oss är att profilerna äger sitt varumärke i sina samtliga kanaler. Men denna lösning behöver de inte använda eller lägga ut sin produktion på externa e-handelssidor - allt sköts under ett och samma paraply, något som gagnar deras varumärke såväl som att förenkla för deras målgrupper, säger Magnus Noord i en kommentar.

2021 blev Proad utsett till ett av landets Gasellföretag av Di Gasell, där en kriterie bland annat är att företaget ska ha ökat sin omsättning med 100 procent från året innan.

För 2022 är målet att öka omsättningen med 50 procent, ett mål man ser ut att klara enligt bolagets vd.

– Vi kommer att fortsätta att satsa på nya segment och att utöka vår verksamhet, men det är viktigt för oss att inte göra avkall på våra kärnvärden för att fortsätta växa. Vi arbetar väldigt nära våra profiler såväl som kunder och det kommer vi att fortsätta att göra, oavsett hur stora vi blir.

LÄS OCKSÅ: Bildspecial: Se rusningen när Costco hade premiär i Sverige

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev