Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Förvånande styrkebeskedet från hemelektronikhandeln – kraftig tillväxt online

Publicerad: 20 maj 2019, 07:26

Foto: Daniel Norman

E-handeln fortsatte att växa under första kvartalet. En av de branscher som utvecklades bäst var hemelektronikhandeln. ”Det är förvånande”, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.


Ämnen i artikeln:

E-handel

E-handeln växte med 15 procent under första kvartalet, det visar E-barometern som Postnord gör i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

– Jag är förvånad över utvecklingen i flera branscher, säger Arne Andersson till Market.

Tillväxten för hemelektronikhandeln online var 18 procent.

– Det är otroligt starka siffror för en så e-handelsmogen kategori.

Arne Andersson jämför med böcker, som också är en e-handelsmogen bransch, där tillväxten var fyra procent.

– Det är en väldigt stor skillnad, säger han och fortsätter:

– Jag tror att böcker möter tuff konkurrens från andra typer av medier som Netflix och HBO.

Någon självklar förklaring till den stora ökningen inom hemelektronik har han inte.

– Nog för att vi handlar mindre från Kina men det är otroligt stark tillväxt.

Tillväxten av försäljningen av byggvaror online förvånar också Arne Andersson – men på ett mer negativt sätt.

Den landade på fyra procent under kvartalet.

– Det är otroligt lågt, säger han.

En förklaring som han ser är att branschen hamnat på efterkälken rent logistiskt.

– Konsumenterna förväntar sig snabba och precisa hemleveranser. Det har bygghandeln inte löst än. Det är en viktig bit för dem att jobba med under 2019, säger Arne Andersson.

Den bransch som visade högst tillväxt online under första kvartalet var dagligvaruhandeln. 19 procent var den.

– Jag hade förväntat mig högre siffror. Alla pratar om mat på nätet. Jag trodde att tillväxten skulle vara mycket högre, säger Arne Anderson.

Där tror han att det kommer att hända grejer, om inte i år så nästa år.

– Den ligger och pyr. Med tanke på att investeringar vi ser att aktörerna gör så tror jag att det kommer att explodera framöver.

Tillväxten bransch för bransch:

Hemelektronik: 18 %
Kläder/skor: 13%
Böcker/media: 4 %
Inredning/möbler: 17%
Sport/fritid: 12%
Barnartiklar/leksaker: 6%
Dagligvaror: 19%

Källa: E-barometern Q1 2019

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev