Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Forskaren spår att silversurfarnas nya onlinevanor består

Publicerad: 18 juni 2020, 08:08

Foto: Shutterstock

De har kallats silversurfarna – och nu visar en studie från Göteborgs universitet att 70+:arna ökat sin onlineshopping med över 200 procent under pandemin. Forskaren John Magnus Roos tror att de förändrade konsumtionsbeteendena kommer att bestå även efter coronakrisen.


Ämnen i artikeln:

E-handelCorona

Läs mer: Corona snabbar på silversurfarnas framfart: ”Testar för första gången"

Uppgifterna om 70+:are som näthandlar allt mer har varit många under coronapandemin. Nu bekräftas beteendeförändringen av en studie som gjorts vid Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

– Förändringen har en tydlig koppling till coronakrisen. Vi ser ett mönster där äldre personer som i större utsträckning undviker att röra sig i offentliga miljöer istället går över till att handla via nätet, säger John Magnus Roos, forskare vid Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan i Göteborg och Chalmers tekniska högskola.

I studien har svenska konsumenters digitala konsumtion före och efter coronapandemin undersökts. Den totala bilden visar att onlinehandeln ökat. Innan krisen svarade 55 procent i samtliga åldrar att de näthandlade minst en gång i månaden. Nu är siffran 79 procent.

Siffrorna i studien visar att den största förändringen skett hos personer födda på 1930- och 40-talet – de som av många kallas silversurfarna. Före pandemin sa sig 21 procent handla online en gång i månaden. Nu är siffran 54 procent.

John Magnus Roos är övertygad om att silversurfarna kommer att hålla fast vid sina nya vanor även efter krisen.

– Ja, det är jag hundra procent övertygad om. Tidigare forskning visar att om man har tagit sig över tröskeln och börjat e-handla, så fortsätter man. Dessutom benämns personer som är födda mellan 1930 och 1945 som den plikttrogna generationen. De överger inte sina vanor så lätt, säger han.

Näthandeln av mat har skjutit i höjden. Före krisen beställde åtta procent av svenskarna mat via e-handel minst en gång i månaden. Nu är siffran 36 procent.

Före pandemin sa sig en procent av silversurfarna att de handlade mat på nätet en gång i månaden. I dag är siffran 23 procent.

Studien visar också att de något yngre konsumenterna, födda från mitten av 1960-talet och framåt, inte alls ökat sin e-handel i samma utsträckning som de äldre. Men yngre konsumentgrupper har ökat sin e-handel av mat. Före coronakrisen beställde 14 procent av personer födda mellan 1977 och 2000 mat via nätet minst en gång i månaden. I dag är siffran 51 procent.

Läs mer: ”Coronaviruset – en tidsmaskin som fört handeln två år framåt”

Marie Hillblom

John Magnus Roos,

forskare på Centrum för konsumtionsforskning, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Ämnen i artikeln:

E-handelCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev