Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Forskare: ”Kostnad för hemleverans bromsar tillväxten för nätmat”

Publicerad: 31 januari 2019, 10:11

Foto: Gustaf Olsson

Fyra av tio tidigare nätmatskunder skulle komma tillbaka om de slapp betala för hemleveransen. ”En faktor som bromsar tillväxten för nätmat”, säger Svetlana Kolesova som forskar om dagligvaruhandel.


Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Svenska konsumenter är inte särskilt villiga att betala för hemleveranser av nätmat.

Det visar en ny undersökning som Yougov gjort på uppdrag av Strongpoint.

Fyra av tidigare kunder säger att de skulle handla igen om hemleveransen var gratis.

– Jag är inte förvånad. Studier visar att svensken generellt inte är beredd att betala för hemleverans, säger Svetlana Kolesova, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Hon menar att det här kan hämma tillväxten för nätmaten

– Tillväxten här har visserligen varit hög, men vi ligger fortfarande på relativt sett låga nivåer jämfört med många andra länder.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev